لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

قانون گذاران روسیه تعلیق پیمان هسته‌ای "نیوستارت" را تصویب کردند


آرشیف - مجلس نمایندگان روسیه
آرشیف - مجلس نمایندگان روسیه

پس از آن که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در سخنرانی سه‌شنبه شب خود از خروج پیمان هسته‌ای نیو ستارت با آمریکا هشدار داد، قانونگذاران روسی امروز چهارشنبه با اتفاق آرا تعلیق این پیمان را تصویب کردند.

این پیمان هسته‌ای میان این دو قدرت در ۲۰۱۰ امضاء شده، بر اساس آن هر کشور را به داشتن ۱۵۵۰ کلاهک هسته‌ای در حال آماده باش، هفتصد راکت بالستیک قاره پیما و بمب افگن‌های فعال محدود کرد.

این پیمان آخرین توافق باقی مانده تسلیحات هسته‌ای بین آمریکا و روسیه است که دوطرف همواره همدیگر را به تخطی از آن متهم کرده اند و این باعث افزایش نگرانی‌ها در مورد امنیت جهانی در طول تهاجم غیرموجه روسیه بر اوکراین شده است.

پیش از رای گیری امروز از سوی قانونگذاران روسی، وایوچسلاف ولودین رئیس مجلس دومای روسیه گفت که حتی انتظار نمی‌رود که رای مخالف این اقدام بکار برود.

چندین قانونگذار روسی، سخنان رئیس جمهور پوتین مبنی بر نقض واشنگتن از پیمان هسته‌ای نیوستارت را تاکید کرده اند.

دیمیری مدویدوف رئیس جمهور سابق که فعلاً به عنوان معاون شورای امنیت روسیه کار می‌کند، گفته است که این پیمان از دیر زمانی مدت اعتبارش را از دست داده زیرا به گفته او آمریکا و ناتو از وقت با روسیه اعلام جنگ داده اند.

جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا
جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در وارسا پایتخت پولند همزمان با اظهارات پوتین برای خروج از پیمان هسته‌ای نیو ستارت، تعهد کرد که به حمایت قوی از اوکراین در مبارزه با تهاجم غیرموجه روسیه ادامه خواهد داد.

از سوی دیگر انتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا این اظهارات پوتین را عمیقاً تاسف بار و غیرمسئولانه خواند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو گفت که از تصمیم پوتین متاسف است و ابراز امیدواری کرد که مسکو در آن تجدید نظر کند.

در فبروری ۲۰۲۱ چند روز پیش از این که مدت اعتبار پیمان تسلیحات هسته‌ای نیوستارت به پایان برسد، واشنگتن و مسکو توافق کردند که این پیمان را برای پنج سال دیگر تمدید می‌کنند.

اما در اگست ۲۰۲۲ روسیه از توقف بارزسی آمریکا از تسلیحات هسته‌ای خود بر اساس این پیمان خبر داد و ادعا کرد که تحریم‌های غرب علیه مسکو به دلیل جنگ روسیه در اوکراین همراه با محدودیت‌های ویزه، بارزسی‌های مشابهی از تاسیسات آمریکا از سوی روسیه را مختل کرده است.

قرار بود که دو کشور در نوامبر ۲۰۲۲ در مورد ازسرگیری بازرسی فعالیت‌های هسته‌ای همدیگر گفتگو کنند اما مسکو در لحظات آخر بگونه یکجانبه این گفتگو را لغو اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG