لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

واکنش‌ها به وضع محدودیت‌ها از سوی مقام‌های طالبان بر رسانه‌ها در ولایت هلمند


آرشیف- شماری از خبرنگاران در کابل. عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف- شماری از خبرنگاران در کابل. عکس جنبه تزئینی دارد

اخیراً مقام‌های محلی طالبان در ولایت هلمند به خبرنگاران و رسانه‌ها دستور داده اند که پس از این خبرنگاران و رسانه‌ها حق گرفتن عکس و فیلم از مقام‌های حکومت محلی را ندارند.

بر اساس اطلاعات نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان(نی)، مقام‌های محلی طالبان در هلمند دستور دادند که خبرنگاران و رسانه‌ها نمی‌توانند گزارش‌های تصویری در بارۀ افراد تهیه و منتشر کنند.

رادیو آزادی در این باره با برخی خبرنگاران هلمند صحبت کرد، آنها این موضوع را تأیید می‌کنند، اما به دلیل مسائل امنیتی نخواستند نام و صدایشان در گزارش نشر شود.

آنها می‌گویند، با این دستور مشکلات کارشان بیشتر می‌شود و نمی‌توانند مسائل خبری را به درستی پوشش دهند.

مسئولان نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) نیز این موضوع را تأیید می‌کنند و می‌گویند که بر اساس معلومات‌شان، این دستور روز سه‌شنبه از سوی ریاست امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در ولایت هلمند به خبرنگاران و رسانه‌ها صادر شده است.

ظریف کریمی، رئیس اجرایی این نهاد به رادیو آزادی گفت:
"اطلاعاتی که به دفتر نی رسیده است، ریاست امر به معروف ولایت هلمند و برخی از مقامات دیگر، به خبرنگاران و رسانه‌ها دستور داده که پس از این حق گرفتن عکس و گزارش تصویری از مقامات هلمند را ندارند. این محدودیت‌ها در حالی اجرا می‌شود که رهبران حکومت طالبان در مرکز و ولایات وعده داده اند که تعهدات خود را در زمینۀ دسترسی به معلومات عملی خواهند کرد."

مرکز خبرنگاران افغانستان نیز این تصمیم را خلاف قانون رسانه‌ها می‌خواند.

سمیه ولی‌زاده، رئیس کمیته دادخواهی این مرکز به رادیو آزادی گفت، حکومت طالبان باید جلوی چنین اقداماتی را بگیرد.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این باره به رادیو آزادی گفت:
"من معلومات جمع آوری می‌کنم. نمی‌دانم، اما اطلاعاتی که دارم که تنها والی هلمند به دفتر مطبوعاتی خود گفته نمی‌خواهد عکس‌هایش گرفته شود و عکس جلساتش نشر شود. افراد مسئول که در هلمند هستند، از طرف آنها چیزی گفته نشده است."

از زمانی که طالبان بر افغانستان مسلط شدند، در کنار بسیاری از محدودیت‌های دیگر، محدودیت‌های مختلفی را بر رسانه ‌ا اعمال کردند.

استفاده از ماسک برای مجریان زن برنامه‌های تلویزیونی، ایجاد مشکل در دسترسی به اطلاعات، بازداشت و زندانی کردن خبرنگاران از جمله مواردی اند که هر ازگاهی از سوی رسانه‌ها و نهادهای حامی رسانه‌ها و خبرنگاران گزارش می‌شود.

XS
SM
MD
LG