لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۷

سازمان عفو بین الملل: قتل های انتقام جویانه در افغانستان ادامه دارد


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

سازمان عفو بین‌الملل یا (امنستی انترنشنل) می‌گوید که قتل‌های انتقام‌جویانه و اعدام‌های فراقانونی در افغانستان همچنان ادامه یافته است.

این سازمان در یک تویت تازه خود گفته است که تا حال ده‌ها نفر ناپدید شده‌اند و محل نگهداری آن‌ها هنوز مشخص نیست.

یک باشنده ولایت میدان وردگ می‌گوید، پسر مامایش را که در نظام جمهوریت در یکی از ارگان‌های امنیتی وظیفه داشت چند ماه قبل طالبان با خود برده بودند.

او که نمی‌خواهد به دلیل تهدیدات امنیتی نام‌اش را در گزارش بگیریم، می‌گوید پسر مامایش به شدت لت‌وکوب شده و بیشتر از ناحیه پا زخم برداشته بود.

او می‌افزاید: "بی‌چاره پای‌اش زخمی شده بود، شفاخانه بردیم، آن‌جا تداوی کردیم، ولی حالا زمستان است، در زمستان هوا سرد می‌باشد، پای‌اش درد می‌کند، متأسفانه حالا در افغانستان همچو وضیعت جریان دارد."

سخنگوی حکومت طالبان: تمام اقدامات قانونی است و هیچ‌کس هم آزار واذیت نشده‌است

این درحالی‌ست که سازمان عفو بین‌الملل یا (امنستی انترنشنل) در یک تویت تازۀ خود از ادامه قتل‌های انتقام‌جویانه و اعدام‌های فراقانونی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌است.

به‌گفته این سازمان تا حال ده‌ها نفر ناپدید شده‌اند و محل نگهداری آن‌ها مشخص نیست.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در برابر اظهارات تازه سازمان عفو بین‌الملل واکنش نشان داده و آنرا بی‌اساس می‌خواند.

آقای مجاهد می‌گوید:

"ما این ادعا را نادرست می‌دانیم، در این‌جا به تمام حقوق مردم پرداخته می‌شود، در این‌جا محاکم است، تمام اقدامات قانونی است و هیچ‌کس هم آزار واذیت نشده‌است."

این درحالی‌ست که سازمان عفو بین‌الملل پیش ازین نیز در یک گزارش خود گفته بود که تشدید تداوم نقض حقوق بشر توسط طالبان را از زمانی‌که آن‌ها در اگست ۲۰۲۱ کنترول افغانستان را در دست گرفتند، مستند کرده‌است.

این سازمان گفته بود که قتل‌های غیر قانونی، دستگیری‌های خودسرانه، شکنجه، ناپدید کردن، سرکوب زنان و دختران و سانسور رسانه‌ها و سایر محدودیت‌ها بر آزادی بیان شامل مستندات آن‌ها اند.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد در جولای سال ۲۰۲۲، علی‌رغم عفو عمومی طالبان، از ۱۵ آگست سال ۲۰۲۱ میلادی تا جون ۲۰۲۲، حداقل ۱۶۰ نفر از مقامات سابق دولتی و پرسونل امنیتی خارج از چهارچوب قانون کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG