لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۱۴

کار بازسازی شاهراه کابل-قندهار توسط شرکت های ساختمانی داخلی آغاز می‌شود


تصویر دور اول بازسازی شاهراه کابل - قندهار که در سال ۲۰۰۳ میلادی صورت گرفت
تصویر دور اول بازسازی شاهراه کابل - قندهار که در سال ۲۰۰۳ میلادی صورت گرفت

وزارت فواید عامۀ حکومت طالبان می گوید که شاهراه کابل – قندهار را در بدل اعطای قرار داد استخراج معادن توسط شرکت های ساختمانی داخلی٬ بازسازی خواهد کرد.

این شاهراه حدود ۲۰ سال پیش به ارزش ۱۸۰ میلیون دالر کمک جاپان ، امریکا و عربستان سعودی قیرریزی شده بود اما بسیاری از بخش های آن بر اثر انفجار ماین های جاسازی شده توسط طالبان ، عبور و مرور وسایط بلند تناژ و عدم حفظ و مراقبت تخریب شد.

در برخی از گزارش ها به نقل از آمار وزارت فواید عامۀ حکومت پیشین افغانستان گفته شده که نزدیک به ۲۰۰ پل و پلچک در امتداد شاهراه کابل – قندهار توسط طالبان با انفجار های ماین تخریب شده است.

حکومت طالبان در ماه اسد امسال اعلام کرده بود که شاهراه کابل – قندهار و قندهار – هرات را بازسازی خواهد کرد.

وزارت فواید عامۀ طالبان در آن زمان گفته بود که این شاهراه از بودجۀ داخلی ظرف پنج ماه از سوی ۹ شرکت داخلی بازسازی خواهد شد.

شاهراه کابل- قندهار نقش حیاتی در زمینه اقتصاد محلی نیز دارد و روزانه صد ها موتر از این شاهراه عبور می کند
شاهراه کابل- قندهار نقش حیاتی در زمینه اقتصاد محلی نیز دارد و روزانه صد ها موتر از این شاهراه عبور می کند

اکنون این وزارت می گوید که با توجه به ارزش اقتصادی شاهراه کابل – قندهار ، کار بازسازی پنج بخش دیگر این شاهراه را به اجرا خواهد گذاشت.

کار بازسازی از پنج نقطه همزمان آغاز میشود

مولوی عبدالحمید مصباح سخنگوی وزارت فواید عامۀ طالبان در این باره به رادیو آزادی بیشتر گفت:

« رهبری امارت اسلامی و وزارت فواید عامه می خواهند که هر قدر زود که ممکن است این شاهراه بازسازی شود. به همین اساس تصمیم گرفته شده است که بازسازی ۵ بخش باقی مانده از چوک ارغندی تا درانی بازار از غزنی تا پخکنده و از آنجا تا قلات و از قلات تا شهر صفا و از شهر صفا تا مانجه در بدل قرار داد استخراج معادن با سکتور و شرکت های داخلی قرارداد شود.»

در اعلامیه ای که وزارت فواید عامۀ طالبان روز پنجشنبه نشر کرد از شرکت های ساختمانی داخلی واجد شرایط و تاجران علاقه مند به سرمایه گذاری در پروژۀ بازسازی شاهراه کابل – قندهار خواسته شده است که ظرف پانزده روز به این وزارت مراجعه کنند.

شاهراه کابل – قندهار از بزرگترین شاهراه های افغانستان است که ولایت های جنوبی و غربی و برخی از ولایت های مرکزی و جنوب شرقی را با کابل وصل می کند.

برخی از کارشناسان می گویند که کاهش فعالیت های اقتصادی و توقف کمک های خارجی به دنبال بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان ، سکتور خصوصی را در این کشور نیز ضربه زده و آنها قادر نخواهند بود که مانند گذشته در پروژه های بازسازی سهم بگیرند.

XS
SM
MD
LG