لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۸

ورزشکاران افغانستان از عدم پرداخت امتیاز عصریهٔ ماهانه٬ شکایت دارند


تصویر آرشیف: یکی از مسابقات تیم ملی فوتبال افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از مسابقات تیم ملی فوتبال افغانستان

شماری از ورزشکاران رشته‌های مختلف ورزشی در افغانستان می‌گویند، پول عصریه که حق مسلم آن‌هاست از یک سال به این طرف برای‌شان پرداخت نشده است.

سباوون غورزنگ عضو تیم ملی فدراسیون والیبال افغانستان در صحبت با رادیو آزادی گفت که پول عصریه برایش بسیار مهم است.

او می‌افزاید: "ما یک ربع امسال عصریه خود را گرفتیم، اما از بقیه ماه‌ها تا هنوز باقی مانده است، عصریه که می‌دهند هم کم است، ما از مسئولین خواهشمندیم که این پول عصریه را برای ما بیشتر پرداخت کند، تا ما بتوانیم تشویق شده و در میدان‌های ورزشی دست‌آورد خوب‌تر داشته باشیم."

عبدالاحد امیری ورزشکار معلول رشته شنا در بخش پارالمپیک نیز شکایت مشابهی دارد.

او می‌گوید: "برای ما شش ماه اول سال ۱۴۰۰ را پرداخت کرده، دیگر تا هنوز عصریه نگرفتیم، تقاضای ما همین است که عصریه را به وقت معین پرداخت کند، بخاطری‌که این یک ضرورت است."

یکی از تیم های فدراسیون بزکشی افغانستان
یکی از تیم های فدراسیون بزکشی افغانستان

در این حال شماری از مسئولان فدراسیون‌های مختلف افغانستان نیز این مشکل را تأیید می‌کنند و می‌گویند امسال این پول از سوی کمیته ملی المپیک افغانستان به ورزشکاران پرداخت نشده است.

عبیدالله ارغندیوال رئیس فدراسیون باسکتبال نیز در مورد پرداخت نشدن پول عصریه به ورزشکاران رشته باسکتبال چنین گفت: "امسال عصریه برای ورزشکاران توزیع نشده است، اما سال گذشته برای ۷۰ ورزشکار توزیع شد، اما برای ما گفتند که پول عصریه ورزشکاران را پرداخت می‌کنند، ولی تا هنوز پرداخت نشده است."

برای هر ورزشکار ماهانه ۱۰۰۰ افغانی به عنوان عصریه پرداخته میشود

در این حال کمیته ملی المپیک افغانستان می‌پذیرد که پول عصریه ورزشکاران در سال ۱۴۰۱ برای‌شان پرداخت نشده، اما تأکید می‌کند که این پول را برای ورزشکاران پرداخت می‌کند.

اتل مشوانی رئیس نشرات کمیته ملی المپیک افغانستان در پاسخ به نگرانی ورزشکاران و مسئولان فدراسیون‌های ورزشی به رادیو آزادی چنین گفت:

"ما عصریه ورزشکاران از سال ۱۴۰۰ را برای‌شان اجرا کرده بودیم، اما از سال ۱۴۰۱ تا هنوز اجرا نشده و علت‌اش هم همین بوده که هدایت داده شده بود تا نخست تیم‌های ملی انتخابات‌شان تکمیل شود، جدول‌ها ترتیب شود و بعداً از طریق یک پروسه شفاف توزیع می‌شود."

او افزود که کار روی پروسه جریان دارد، اما تا هنوز تیم‌های ملی یک تعداد فدراسیون‌ها تکمیل نشده و با تکمیل شدن همه تیم‌های ملی عصریه ورزشکاران همه فدراسیون‌ها پرداخته می‌شود.

بازی روی برف یا سنوبرودینگ یکی از ورزشهای تازه رایج شده در افغانستان
بازی روی برف یا سنوبرودینگ یکی از ورزشهای تازه رایج شده در افغانستان

به اساس معلومات ریاست تربیت بدنی و سپورت افغانستان، عصریه یک مقدار پولی است که بخاطر انرژی از دست رفته یک ورزشکار در جریان تمرین برایش داده می‌شود تا بعد از تمرین از آن استفاده کند.

این عصریه در دهه ۶۰ و ۷۰ به شکل خوراکه شامل میوه، شیر، خرما و یا بعضی غذاهای مقوی دیگر به ورزشکاران داده می‌شد، اما در سال‌های اخیر این عصریه از سوی حکومت‌های دوره جمهوریت ماهانه به گونه نقدی و برای هر ورزشکار مبلغ یک هزار افغانی پرداخت می‌شد.

ورزشکاران همواره از مقدار این پول شکایت داشته و می‌گویند در صورتی‌که کمیته ملی المپیک افغانستان عصریه ورزشکاران را پرداخت می‌کند باید مقدار آنرا نیز بیشتر سازد، زیرا به‌گفته آن‌ها یک هزار افغانی در شرایط فعلی یک پول ناچیز است.

XS
SM
MD
LG