لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۶

نتایج امتحان اگزیت شورای طبی بخش ذکور اعلان شد، اما از امتحان بخش اناث خبری نیست


شورای طبی افغانستان
شورای طبی افغانستان

"با تمام شوق و علاقه‌ای که داشتیم آمادگی خود را گرفتیم چیزی نمانده بود به این‌که روز امتحان برگزار شود، برای ما خبر رسید که از شما امتحان گرفته نمی‌شود".

شکریه باشنده ولایت غزنی و از متقاضیان امتحان اگزیت است.

او می‌گوید با وجودی‌که آمادگی‌ زیادی برای امتحان‌اش گرفته بود، اما حکومت طالبان او و صدها زن و دختر دیگر را از اشتراک در این امتحان محروم کرد.

به باور شکریه افغانستان ضرورت زیادی به داکتران زن دارد و به‌گفته او عملکرد دوگانه حکومت طالبان در بخش صحت و طبابت به نفع مردم نیست.

شکریه: این‌که از ما امتحان گرفته نمی‌شود ما نمی‌توانیم کار کنیم،

او به رادیو آزادی گفت: "ضرورت بسیار زیاد افغانستان به طبقه اناث است، به خصوص در بخش طبی. چنان کار خوب نیست به نظر شخصی خودم و این‌که از ما امتحان گرفته نمی‌شود ما نمی‌توانیم کار کنیم، جواز کاری به ما داده نمی‌شود در بخش طبابت، مخصوصاً به طبقه اناث بسیار ضرورت است."

شکیلا هم که می‌گوید دو سال می‌شود او و شوهرش برای سپری کردن امتحان اگزیت آمادگی می‌گیرند می‌افزاید، نتایج امتحان شوهرش آمده، اما او چانس اشتراک در امتحان را به دلیل ممنوعیت حکومت طالبان نداشته است.

شکیلا: از ما دیگر امتحان نمی‌گیرند و فکر هم نکنم امتحان بگیرند.

این باشنده ولایت هرات می‌گوید، نگران و ناامید از داشتن آیندۀ کاری است: "وقتی داکترهای زن را به تعویق انداختند، خوب من خودم مایوس شدم و ناامید شدم، شوهر خودم داکتر است، امتحان داده، دیشب خبر کامیابی آن‌ها را شنیدم هم خوشحال بودم هم ناراحت، ناراحت بخاطری‌که ما قرار بود چند روز بعد ۱۹ برج امتحان تخصص است با هم به تخصص هم اشتراک کنیم، اما حالا ناامید شدم، از ما دیگر امتحان نمی‌گیرند و فکر هم نکنم امتحان بگیرند."

امتحان اگزیت بخاطر ارزیابی فارغان پوهنزی‌های رشته‌های طبی برگزار می‌شود و بدون این امتحان، فارغان نمی‌توانند معاینه خانه باز کنند یا به فعالیت در بخش طبابت ادامه دهند.

بربنیاد آماری که آژانس اطلاعاتی باختر زیر حاکمیت طالبان به نقل از گل محمد عثمان سرپرست شورای طبی افغانستان نشر کرده حدود ۱۰ هزار تن به این امتحان ثبت‌نام کرده بودند.

حکومت طالبان در ۱۸ فبروری امتحان متقاضیان ذکور را گرفت، در امتحان بخش ذکور اگزیت ۷ هزار و ۵۰ تن اشتراک کرده بودند، اما مسئولان شورای طبی زیر حاکمیت طالبان اعلان کردند ۲ هزار و ۷۰۰ متقاصی اناث بعد از نهایی شدن طرزالعمل می‌توانند امتحان بدهند.

در مورد چگونگی طرزالعمل اما تا هنوز از سوی حکومت طالبان وضاحتی داده نشده است.

با این حال نتایج امتحان اگزیت بخش ذکور از سوی اداره ملی امتحانات زیر حاکمیت طالبان اعلان شده‌است،
اما تا هنوز از گرفتن و نگرفتن امتحان بخش اناث از سوی این اداره خبری نیست.

مسئولان ادارات مربوطه حکومت طالبان هم تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی در این مورد پاسخ ندادند.

سازمان داکتران بدون مرز پیش از این از حکومت طالبان خواسته بود که هرچه زودتر برای امتحان اگزیت بخش اناث تاریخ تعیین کند.

متقاضیان زن هم می‌گویند در صورت سپری نکردن این امتحان نمی‌توانند جواز کار در عرصه طبابت بدست بیاورند.

XS
SM
MD
LG