لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

شکایت شماری از افغان‌ها از عدم دسترسی به خدمات صحی معیاری در مناطق شان


آرشیف - یک کلینیک صحی در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان
آرشیف - یک کلینیک صحی در ولسوالی آقچه ولایت جوزجان

شماری از شهروندان در ولسوالی‌ها و نقاط دور دست افغانستان می‌گویند که به داکتران متخصص، قابله و خدمات درمانی دسترسی اندک دارند.

گل احمد، باشندۀ شهر ترینکوت مرکز ولایت ارزگان می‌گوید که شمار داکتران در این شهر بسیار کم است و زنان بیمار نیز با کمبود متخصصان زن و قابله مواجه هستند.

او می‌افزاید که از روی مجبوری بیماران‌شان را به نزد نرس‌ها می‌برند.

گل احمد به رادیو آزادی گفت:
"در مرکز صحی ولایتی ما داکتران خیلی کم هستند و انگشت شمار اند. دو یا سه نرس هستند که در ولایت ارزگان خیلی کم تحصیل کردند و بخاطر آموختن کار عملی به شفاخانه می‌آیند. کدام داکتر با تجربه در شفاخانه وجود ندارد که مریض خود را به دل جمعی پیش‌شان ببریم، از مجبوری به آنها مراجعه می‌کنیم."

لعلی: ر ساحات در زمستان به سختی به مرکز صحی دسترسی دارند. ما شاهد بودیم که یک طفل در مسیر تلخک و لعل جان داد.

در همین حال حکمت لعلی، باشندۀ ولسوالی لعل سرجنگل ولایت غور می‌گوید که هرچند مراکز درمانی این ولسوالی بهتر است، اما به دلیل دوری مرکزهای صحی، دسترسی‌شان به خدمات صحی در زمستان محدودتر می‌شود:
" اکثر ساحات در زمستان به سختی به مرکز صحی دسترسی دارند. ما شاهد بودیم که یک طفل در مسیر تلخک و لعل جان داد. مقام ولایت هم این موضوع را تأیید کردند. مردم از تیم موبایل (تیم‌های صحی سیار) محروم هستند. همان گونه ساحات زیادی در لعل سرجنگل وجود دارد که از مرکز صحی دور است."

آقای لعلی می افزاید که در گذشته تیم‌های صحی سیار فعالیت می‌کردند که اکنون به دلیل مشکلات راه این تیم‌ها به برخی مناطق رسیدگی کرده نمی‌توانند.

در این مورد از شرافت زمان، سخنگوی وزرات صحت عامۀ حکومت طالبان پرسیدیم، اما او تا زمان نشر این گزارش به سوالات ما پاسخ نداد.

این در حالیست روز گذشته نتایج آزمون اگزیت فارغان ذکور از سوی شورای طبی افغانستان در کنترل حکومت طالبان منتشر شد، اما این شورا تا به حال آزمون اگزیت فارغان زن بخش طب را نگرفته است و تاریخ برگزاری آن را نیز مشخص نکرده است.

این شورا پیش از این اعلام کرده بود که آزمون طبقۀ اناث نیز برگزار خواهد شد.

اما شماری از زنان و دخترانی که از بخش طب فارغ شده اند و واجد شرایط سپری کردن آزمون اگزیت هستند، پیش از این به رادیو آزادی گفته بودند که نگران برگزار نشدن آزمون اگزیت هستند و در حال حاضر در بی‌سرنوشتی به سر می‌برند.

XS
SM
MD
LG