لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

ورزشکاران: طالبان از میدان های ورزشی برای تطبیق حکم قصاص و دُره زدن استفاده نکنند


تصویر آرشیف: طالبان برای اجرای حکم قصاص در استدیوم ورزشی کابل آماده گی میگیرند
تصویر آرشیف: طالبان برای اجرای حکم قصاص در استدیوم ورزشی کابل آماده گی میگیرند

طالبان پس از حاکمیت دوباره‌ در افغانستان، به دستور رهبرشان در اواخر سال گذشتۀ میلادی سلسلۀ جاری ساختن حد، تعزیر و قصاص را هم آغاز کردند که بیشتر این احکام در میدان‌های ورزش عملی شده است.

حالا شماری از ورزشکاران و مربیان ورزشی از حکومت طالبان می‌خواهند که برای مردم در میدان‌های ورزشی جزا ندهد، بخاطری که به گفتۀ آنها، این میدان‌ها برای ورزش ساخته شده و باید تنها به همین مقصد استفاده شوند.

علی عسکر لعلی، مربی پیشتاز تیم ملی فوتبال افغانستان می‌گوید، جاری ساختن حدود، قصاص و تعزیر درد میدان‌های ورزشی که در هیچ کشوری پیشینه نداشته است، می‌تواند ورزش افغانستان را به سطح بین‌المللی با محدودیت‌ها روبه‌رو کند.

آقای لعلی به رادیو آزادی گفت:

"بدبختانه طالبان یک بار دیگر میدان‌های ورزشی را به محل کشتار، آزار واذیت مردم و به یک جای مبدل کرده اند که درآن جا ترس و وحشت می‌باشد، این کار عامل این خواهد شد، جایگاه را که ورزش ما در ۲۰ سال گذشته به سطح بین‌المللی پیدا کرده است ، آن را از دست بدهیم، این کار جامعۀ جهانی را مجبور خواهد کرد که واکنش نشان دهد و واکنش‌شان متوقف ساختن ورزش خواهد بود که این برای جوانان یک بحران خواهد بود."

علی عسکر لعلی
علی عسکر لعلی

آقای لعلی از ورزشکاران و نهادهای ورزشی می‌خواهد، پیش از این که ورزش افغانستان به سبب مجازات کردن در میدان‌های ورزشی با تعزیرات روبه‌رو شود، آنان پیش از پیش واکنش نشان دهند و جلو این کار را بگیرند.

سودابه خنجانی، بازیکن تیم ملی فوتبال بانوان در این باره به رادیو آزادی گفت:

"میدان‌های فوتبال فقط برای فوتبال کردن است، نه کشتن ، آزار و اذیت کردن و سنگسار کردن. این کار طالبان نشان می‌دهد که آنها به هیچ چیزی ارزش قایل نیستند، این تخطی و کار غیرقانونی برای فدراسیون فوتبال و آنعده جوانانی که آرزو دارند یک روز افتخار آور کشورشان باشند، توهین است."

ورزشکاران میخواهند استدیوم های ورزشی تنها جای ورزش باشد

رویا صمیم، بازیکن تیم ملی کریکت بانوان افغانستان هم که اکنون در بیرون از کشور زندگی می‌کند، می‌گوید، برای افرادی که از سوی طالبان متهم هستند، در میدان‌های ورزشی جزا داده می‌شود.

وی می‌گوید که این برای جوانان بسیار سخت است که با ذهن آرام در میدانی ورزش کنند که در آنجا خون ریخته شده و یا مردم اذیت و آزارشده اند.

"در جایی که باید ورزش شود، امید برای آینده باشد و یک ورزشکار بخاطر پوره کردن آرزوهای خود در آنجا زحمت بکشد، اگر آنجا این گونه رویدادها رخ می‌دهد که مردم کشته می‌شود یا برایشان جزا داده می‌شود، این بسیاردردناک است، با این کارمیدان‌های امید به میدان‌های بدبختی مبدل می‌شوند."

طالبان حکم اعدام را در یکی از استدیوم های ورزشی تطبیق کردند
طالبان حکم اعدام را در یکی از استدیوم های ورزشی تطبیق کردند


در مورد این انتقادها نظر ریاست تربیت بدنی و ورزش افغانستان در کنترل طالبان را پرسیدیم، اما سخنگوی این نهاد به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

از سوی دیگر خوشحال ملکزی، سکرترجنرال فدراسیون والیبال افغانستان نیز از حکومت طالبان می‌خواهد که میدان‌های ورزشی را تنها برای ورزش استفاده کنند.

"میدان‌های ورزشی تنها برای وحدت و برادری ساخته شده است و همیشه پیام‌های صلح در این میدان‌ها داده می‌شود، این خواست من است که از میدان‌های ورزشی تنها بخاطر برادری، صلح و ورزش استفاده شود."

طالبان در دور نخست حکومتداری خود در میدان غازی و شماری دیگر از میدان‌های ورزشی به مردم جزا می‌دادند و حالا که باز هم به قدرت رسیده اند، یک بار دیگر میدان‌های ورزشی را برای جزا دادن مردم انتخاب کرده اند.

XS
SM
MD
LG