لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۴۵

برخی فارمداران زنبور عسل در هرات: بیشتر زنبورهای ما در اثر سردی هوا از بین رفتند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

محمد سمیع عظیمی نام دارد و مالک یکی از فارم‌های زنبورداری در هرات است.

او می‌گوید، امسال به دلیل سردی هوا بیشتر زنبورهای عسل خود را از دست داده است.

عظیمی به رادیو آزادی گفت، برای رسیدگی به مشکلاتش به اداره‌ها از جمله ریاست زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان مراجعه کرده، اما هیچ کمکی دریافت نکرده است:
"من یکصدوشصت و سه کندوی زنبور عسل داشتم که حدود ۷۵ لک افغانی در این بخش سرمایه‌گذاری کرده بودم، اما از میان ۱۶۳ کندوی زنبورعسل تنها بین ۷ تا ۸ کندو باقی مانده دیگر همه به اثر سردی هوا تلف شدند، به ریاست زراعت مراجعه کردم گفتن ما هیچ برنامه برای کمک به شما نداریم."

او می‌گوید که با تلف شدن زنبورهای عسلش صدها هزار افغانی متضرر شده و دلیل تلف شدن زنبورهای عسل نداشتن آمادگی برای افزایش شدت سرما بوده است.

گل غنچه، مالک یک فارم دیگر زنبورداری در هرات نیز شکایت مشابهی دارد و می‌گوید، به دلیل شدت سرما چندین صندوق از زنبورهای عسل خود را از دست داده است:
"به اثر سردی هوا امسال تقریباً حدود ۲ لک زنبور عسل من از بین رفت، سال گذشته نیز به اثر بیماری که آمد حدود ۶ و نیم لک زنبور من از بین رفته بود و واقعاً به همکاری سرتاسری نیاز داریم."

آنان می‌گویند، تمام بودجۀ خود را در این بخش سرمایه‌گذاری کرده بودند که اکنون از دست‌شان رفته است.

زنبور عسل
زنبور عسل

در همین حال انجمن زنبورداران انصار هرات نیز مشکل زنبورداران این ولایت را تأیید کرده و می‌گوید، امسال آسیب زیادی به زنبورداران وارد شده است، اما ارقام دقیقی از آن در دست نیست.

داکتر محمد شعیب ابراهیمی، مسئول این انجمن به رادیو آزادی گفت:
"یک آمار دقیق که از تلفات داشته باشیم تا هنوز وجود ندارد، اما از این که زنبورداران امسال با سردی هوا آشنایی نداشتن اما طوری که معلومات به دسترس ما قرار گرفته می‌توانم بگویم که در حدود ۴۰ درصد زنبورها تلفات داده امسال."

مسئولان وزارت زراعت، آبیاری و مالداری حکومت طالبان و اتحادیۀ سرتاسری زنبورداران افغانستان به پرسش‌ها در این باره پاسخ ندادند.

مالکان فارم‌های زنبور عسل در ولایت هرات در حالی از تلف شدن زنبورهایشان در نتیجۀ سردی هوا در زمستان امسال شکایت دارند که پیش از این نیز شماری از زنبورداران و تاجران عسل در ولایت‌های هرات و هلمند از نبود بازار برای فروش عسل شکایت داشتند.

آنان به رادیو آزادی گفته بودند که امسال تولیدات عسل‌شان در تناسب به سال‌های قبل کاهش یافته و بازار فروشات‌شان هم به دلیل وضعیت خراب اقتصادی مردم سردتر شده است.

پیش از این هم وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث و وزارت زراعت حکومت طالبان اعلام کرده بودند که در نتیجۀ شدت سرما در زمستان امسال، نزدیک به ۲۰۰ نفر جان باختند و بیش از ۲۰۰ هزار مواشی تلف شده است.

XS
SM
MD
LG