لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۲۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

علاقمندی خارجی به سرمایه گذاری در افغانستان؛ «معادن بیشترین علاقمند را جلب کرده است»


تصویر آرشیف: یکی از معادن سنگ های قیمتی افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از معادن سنگ های قیمتی افغانستان

حکومت طالبان می گوید که خارجی ها به سرمایه گذاری حدود ده میلیارد دالر در این کشور تمایل نشان داده اند.

دفتر معاونیت اقتصادی ریاست الوزرای طالبان شام سه شنبه اعلامیه ای را در این مورد منتشر کرد.

در اعلامیه آمده که این علاقمندی از زمان ایجاد مجدد امارت اسلامی طالبان ابراز گردیده و گفته می شود که تعدادی از شرکت ها فعالیت خود را هم آغاز کرده اند.

در اینفوگرافیک که در حساب رسمی توئیتر ریاست الوزرای طالبان نشر شده، سکتور های مهمی را که خارجی ها در آن سرمایه گذاری کرده یا به سرمایه گذاری در آن علاقه نشان داده اند، سکتور معادن است.

محمد یونس مهمند، رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان نیز تایید می کند که سکتور معادن افغانستان مهم ترین سکتور برای جذب سرمایه گذاری خارجیان است.

معادن زغال سنگ افغانستان نیز در این اواخر توجه زیادی را به خصوص از سوی خریداران پاکستانی به خود جلب کرده است
معادن زغال سنگ افغانستان نیز در این اواخر توجه زیادی را به خصوص از سوی خریداران پاکستانی به خود جلب کرده است

او نا وقت روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت که بیشتر سرمایه گذاران خارجی در معادن افغانستان سرمایه گذاری می کنند.

آقای مهمند گفت که خدماتی را که سرمایه گذاران خارجی در افغانستان می خواهند چگونگی انتقال پول شان از افغانستان است .

او افزود:

«ارتباط پولی افغانستان با جهان تاحدی مشکل است و دیگر به رسمیت نشناختن افغانستان. اما افغانستان از امنیت برخوردار است که این خیلی عمده است. »

طالبان: خارجی ها به سرمایه گذاری حدود ده ملیارد دالر در افغانستان ابراز علاقمندی کرده اند

از زمانی که طالبان در ماه آگست سال ۲۰۲۱کنترول افغانستان را دوباره به دست گرفتند، علاوه بر این که اکثر سازمان های بین المللی کمک مالی به این کشور را متوقف کردند، محدودیت هایی را نیز بر سیستم بانکی این کشور اعمال نمودند.

ضمنا، حدود نه و نیم میلیارد دالر دارایی های بانک مرکزی افغانستان هم منجمد اعلام شد.

علاقمندی به سرمایه گذاری در افغانستان در حالی ابراز شده است که سیستم بانکی این کشور از کار افتاده و سرمایه های بانک مرکزی نیز در بیرون منجمد شده است
علاقمندی به سرمایه گذاری در افغانستان در حالی ابراز شده است که سیستم بانکی این کشور از کار افتاده و سرمایه های بانک مرکزی نیز در بیرون منجمد شده است

بر اساس اعلامیه ریاست الوزرای طالبان، پس از سکتور معادن، سایر سکتور هایی که شرکت های بین المللی تاکنون در آن سرمایه گذاری کرده و یا علاقه نشان داده اند، زراعت، برق و انرژی، ترانسپورت و همچنان سرمایه گذاری در بخش های تجارت کوچک و سکتور خصوصی است.

همسایه های افغانستان، کشور های منطقه و عربی، سرمایه گذاران مهم خارجی در این کشور خوانده شده اند.

پس از روی کار آمدن طالبان، چین کشوری است که گفته می شود، در افغانستان بیشترین سرمایه گذاری را کرده است. در میان آنها، استخراج نفت و گاز حوزه آمو در شمال افغانستان و همچنین قراردادهای معادن مس عینک حائز اهمیت است.

اما محمد یونس مهمند، رئیس اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان می گوید که اگر حکومت طالبان به رسمیت شناخته شود، ممکن است سرمایه گذاران خارجی بیشتری به این کشور مایل به سرمایه گذاری شوند.

جامعه جهانی برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان شروطی را تعیین کرده که مهمترین آنها رعایت حق آموزش، تحصیلی و کاری زنان و دختران افغان و همچنان ایجاد یک حکومت فراگیر است.

XS
SM
MD
LG