لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

کمبود آب در شهر کابل؛ مهدی: با مشکل کم آبی مواجه هستیم، روزانه آب می‌خریم


مشکل کم آبی در کابل. مردم در کنار یک نل آب حکومتی برای پر کردن بشکه های شان به نوبت ایستاده اند. عکس از آرشیف
مشکل کم آبی در کابل. مردم در کنار یک نل آب حکومتی برای پر کردن بشکه های شان به نوبت ایستاده اند. عکس از آرشیف

باشندگان مناطق غرب می‌گویند که با کمبود آب مواجه هستند و مجبور هستند تا آب نیاز روزانه‌شان را در بدل پول خریداری کنند.

مهدی یکی از باشندگان منطقۀ ریگریشن ناحیۀ ۱۳ کابل می‌گوید، از هشت ماه بدینسو این منطقه آب ندارد و مجبور است که آب را خریداری کنند:
"حدود هشت ماه می‌شوند که ناحیه ۱۳ گذر ۲۴ ، گذر ۲۳، گذر ۲۶ با مشکل کم آبی مواجه هستیم. ما روزانه آب را می‌خریم. حتا مساجد آب را بشکه یک افغانی می‌فروشند."

مهدی می‌گوید که سیستم آبرسانی دولتی ندارند و یک شرکت خصوصی که در بدل پول به مردم آب توزیع می‌کرد، در حالی حاضر آب توزیع نمی‌کند.

او گفت که مردم توان حفر چاه را ندارند و ساعت‌ها انتظار می‌کشند تا از مساجد و مراکز آب بگیرند.

محمد امان سلطانی، یکی دیگر از باشندگان این منطقه می‌گوید، مردمی که پولی برای تهیۀ غذای روزانه‌شان ندارند، حالا باید آب را هم بخرند:
"مردم می‌روند از سرای مواشی آب را بشکۀ ۵ افغانی ۱۰ افغانی می‌خرند. مجبور هستند مردم آب نیاز است. حتا بشکۀ ۱۰ تا ۲۰ افغانی هم باشد آب می‌خرد."

برخی از باشندگان دیگر کابل نیز می‌گویند، نل آب دولتی ندارند و آبرسانی شرکت‌های خصوصی نیز منظم نیست و در طول روز تنها ساعات محدود آب دارند.

قاسم یک باشنده شهر کابل در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"در ساحه‌ای که ما زندگی می‌کنیم با مشکل کمبود آب مواجه هستیم، هرچند حالا هوا سرد است، ولی در تابستان از ۲۴ ساعت تنها ۴ ساعت آب داریم. هرچند آب دولتی نداریم با آنکه مصارف را می‌پردازیم آب نداریم. ما می خواهیم مشکل‌مان را حل کنند."

کودکان در حال بردن آب در خانه، عکس از آرشیف
کودکان در حال بردن آب در خانه، عکس از آرشیف

زهرا باشنده دیگر شهر کابل به رادیو آزادی گفت که خواست مردم دو چیز است آب و برق:

"اگر مالیات و مصارف جمع آوری میشه باید توجه شود. آب دولتی خو نداریم. آب خصوصی روز یک و یا دو ساعت است. آب هم مثل برق قطع میشه آمدنش هیچ معلوم نیست."

این در حالیست که در گذشته وزرات انرژی و آب و ریاست آبرسانی برای مدیریت بحران کم آبی در کشور از شهروندان خواسته بودند که از حفر چاه‌های خودسر خودداری کنند.

در حال حاضر آنانی که چاه‌های عمیق ندارند و سیستم آب دولتی و خصوصی نیز برایشان آب آشامیدنی تأمین نمی‌کند، پس چطور آب نیازشان را تهیه کنند؟

از شفیع الله زاهدی، رئیس ریاست آبرسانی و فاضلاب شهری زون کابل در این باره پرسیدیم، اما او به رادیو آزادی گفت که اجازۀ صحبت با رسانه‌ها را ندارد.

مشکل کم آبی در افغانستان بیشتر در فصل تابستان افزایش می‌یابد. این در حالیست که نظام جمهوری پیشین برای مدیریت آب‌های زیر زمینی حفر چاه های خود سر را منع کرده و به شهروندان وعده داده بود که سیستم آبرسانی دولتی را گسترش خواهد داد.

XS
SM
MD
LG