لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

نظر سنجی از نظامیان بازنشسته امریکایی؛ ۷۳ درصد با خروج از افغانستان موافق نیستند


آرشیف - نیروهای امریکایی در ولایت کندهار
آرشیف - نیروهای امریکایی در ولایت کندهار

نتایج یک نظرسنجی از نظامیان باز نشستۀ امریکایی، دیروز (اول مارچ) اعلام شد.

در این نظرسنجی آمده که ۷۳ درصد از نظامیان پیشین، در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان نظر منفی دارند.

اتحادیۀ مدافعان باز نشسته تحت نام میشن رول کال نتیجه این نظر سنجی را در مورد توافق ۲۹ فبروری سال ۲۰۲۰ که مصادف با دهم حوت سال ۱۳۹۹ می‌شد، نشر کرد.

در نظر سنجی این پرسش مطرح شده که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، تا کدام حد بر مبارزه ایالات متحده در برابر تروریزم تاثیر گذاشته؟

در پاسخ، ۱۸ درصد از نظامیان باز نشسته گفته اند که در مورد نظری ندارند اما ۷۳ درصد دیگر، تاثیر آنرا منفی عنوان کرده اند.

به گزارش روزنامه امریکایی میلیتری تایمز، این نظرسنجی در میان حدود ۵۵۰۰ نظامی پیشین امریکایی راه اندازی شد.

در پاسخ به پرسش دیگری، ۸۳ درصد از نظامیان بازنشسته امریکایی گفته اند که از میزان حساب‌دهی مسئولان در برنامه خروج از افغانستان راضی نیستند.

میشن رول کال همچنان گفته که از آن بررسی‌ها در مورد خروج نیروهای امریکایی حمایت می‌کند که به تازگی از سوی کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده اعلام شد.

طالبان از دیروز چهارشنبه (دهم حوت) به مناسبت سومین سالگرد امضای توافق‌نامه دوحه با امریکا، به عنوان روز پیروزی‌شان تجلیل کردند و در نشست‌های گوناگون، سخنرانی‌های داغ داشتند.

اما حاکمان فعلی افغانستان این را هم از جامعه جهانی خواستند که با حکومت آنها تعامل کند.

در یکی از مراسم، ملا عبدالغنی برادر معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان گفت که به تعامل با تمامی کشورهای اسلامی و غیر اسلامی نیاز است اما او تاکید کرد که این تعامل نه تنها به نفع آنها بلکه به نفع جهان هم است.

ایالات متحده امریکا و نماینده‌های طالبان در روز نمادین ۲۹ فبروری که هر چهار سال یک مرتبه تکرار می‌شود، سندی را تحت نام "توافق آوردن صلح به افغانستان" امضا کردند. این توافق به خروج کامل نیرو‌های امریکایی از افغانستان مُهر تائید گذاشت.

حدود یک و نیم سال پس از امضای توافق‌نامه دوحه، نظام جمهوری در افغانستان سقوط کرد و طالبان برای بار دوم قدرت را در دست گرفتند.

از آن زمان تا اکنون، امریکا و طالبان هر دو همدیگر شانرا به تخطی از توافق‌نامه دوحه متهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG