لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۲

تبصره دو روزنامه جهان در مورد گزارش سیگار


روزنامه امریکایی استارز اند استرایپس به گزارش اخیر اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان سیگار اشاره کرده و نوشته است که اردوی امریکا به ارزش میلیاردها دالر اسلحه و تجهیزات نظامی را در افغانستان به جا گذاشته.

به نوشته روزنامه در گزارش سیگار آمده که اکنون طالبان یاد گرفته اند که به شمول طیاره ها چگونه از این وسایل استفاده کنند.

در ادامه آمده که جان سوپکو رئیس این اداره ماموریت ۲۰ ساله امریکا در افغانستان را ناکام خوانده و بعضی عواملی را یاد کرده است که بخاطر آن بعد از خروج قوای امریکا از افغانستان حکومت آن کشور به سرعت سقوط کرد. در این گزارش همچنان ذکر شده است که قوای امریکا به ارزش ۷.۲ میلیارد دالر اسلحه و مهمات جنگی را برای طالبان به جا گذاشتند.

به نوشته استارز اند استرایپس آقای سوپکو به خبرنگاران گفت که در بین این وسایل ۷۸ طیاره، ۴۰ زره پوش، بیش از ۳۰۰ هزار اسلحه و هزاران مرمی و مهمات باقی ماند. به نوشته روزنامه یک تعداد از این وسایل قبل از خروج قوای امریکا تخریب شدند، اما مقدار زیاد آن سالم باقی ماند.

روزنامه در بخش دیگر مطلب خود از قول سوپکو نوشته است که می‌گوید از سال ۲۰۲۱ به این سو مکرراً گفته است که یک تعداد دوربین‌های شب بین و تجهیزات پیشرفته نظامی امریکا در افغانستان مانده و امکان آن وجود دارد که طالبان طرز استفاده آن را بیاموزند.

جان سوپکو همچنان به چندین عاملی اشاره کرده که سبب سقوط سریع حکومت افغانستان بعد از خروج قوای امریکایی از این کشور شد. به نظر آقای سوپکو نارسایی در برنامه خروج، فساد اداری، ضعف مورال یا روحیه نظامیان افغان و وابستگی آن به قوای خارجی از دلایل عمده سقوط حکومت افغانستان اند.

روزنامه امریکایی «هیل» نیز به نکاتی از همین گزارش اداره سرمفتش خاص امریکا برای بازسازی افغانستان سیگار اشاره کرده.

در بخشی از این گزارش می خوانیم که از سال ۲۰۰۲ به این سو امریکا برای تشکیل اردوی ملی افغانستان تقریباً ۹۰ میلیارد دالر مصرف کرده.

به نوشته سیگار هدف این بود که یک اردوی مستقل و قدرتمند در افغانستان ایجاد شود که توانائی کامل دفاعی در برابر طالبان و دیگر گروه ها را داشته باشد.

اما به نوشته روزنامه یک افسر سابق اردوی امریکا به سیگار گفته است اردوی ملی افغانستان بدون قراردادی های خارجی کار کرده نمی‌توانست و با بیرون رفتن قراردادی ها اردوی افغانستان از فعالیت باز ماند.

روزنامه می افزاید که به نظر این افسر، قراردادی ها مانند ستون هایی بودند که از زیر سقف بیرون شدند و انتظار این بود که سقف خانه هنوز هم بدون ستون به جای خود باقی بماند.
XS
SM
MD
LG