لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۱

مواد مخدر نوع « شیشهٔ خالص» چگونه از افغانستان به آسترالیا قاچاق می‌شود؟


نیروهای پولیس آسترالیا
نیروهای پولیس آسترالیا

پولیس فدرال استرالیا ناوقت روز چهارشنبه در صفحۀ رسمی ویب سایت خود نوشته است که قاچاق شیشه خالص ( یک نوع مواد مخدر) از افغانستان به استرالیا افزایش یافته است.

پولیس فدرال استرالیا (AFP) می‌گوید که آنان تنها از سال ۲۰۲۱ به این طرف که طالبان در افغانستان به قدرت رسیده اند، جلوقاچاق بیش از ۲۵۰ کیلوگرام شیشۀ خالص را که ارزش آن حدود ۲۲۵ میلیون دالر تخمین شده، گرفته است.

به گفتۀ (ای اف پی)ٍ، یک بخش از این مواد مخدر در پاکستان با افغان‌های دستگیرشده است که نیت رفتن به استرالیا را داشتند.

به اساس معلومات پولیس فدرال استرالیا، آنان درسال ۲۰۲۲ در ۱۹ کالای وارداتی مختلف، شیشه اصلی تولید شده در افغانستان را بدست آورده اند.

تصویر آرشیف: مقداری شیشه که قبلا در کابل توسط پولیس کشف و ضبط شده بود
تصویر آرشیف: مقداری شیشه که قبلا در کابل توسط پولیس کشف و ضبط شده بود

شیشه موادی است که در بین معتادین و قاچاقبران در بازارهای سیاه از شهرت زیاد برخوردار است، این مواد بنام (متامفتامین ) می‌باشد که یک مواد کیمیاوی بسیار قوی و معتاد کننده است.

متامتفامین بالای سیستم مرکزی اعصاب تاثیر مخرب و طولانی مدت دارد که همانند کرستال است و به آسانی توانایی تبدیل شدن به پودر حل کننده در بین آب والکول را دارد.

طالبان: ما گزارش پولیس آسترالیا را رد می کنیم. زیرا شیشه در افغانستان تولید نمیشود

استفادۀ متامفتامین در اشخاص بد گمانی و برداشت نادرست، پندیدگی در چشم و گوش‌ها را بوجود می‌آورد.

اما برخی از محققین مواد مخدر در مورد قاچاق شیشۀ خالص در افغانستان می‌گویند که شیشۀ خالص افغانستان از کیفیت خوبی برخوردار است و هر قاچاقبر برای قاچاق آن دل خوش می‌کنند.

داکتر ظفر، محقق بخش مواد مخدر در این باره به رادیو آزادی گفت :

"شیشه یا مواد مخدر افغانستان کیفیت خوب دارد، بیشتر مردم دنیا کوشش می‌کنند که از این مواد با کیفیت استفاده کنند، در این شکی نیست که استرالیا و افغانستان فاصلۀ زیاد دارد، اما هرکسی برای مواد با کیفیت تلاش می‌کند که آن را بدست آورد."

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ازسوی دیگر حکومت طالبان گزارش اخیر پولیس فدرال استرالیا در مورد قاچاق، تولید و استعمال مواد مخدر در افغانستان به ویژه شیشۀ خالص را نادرست می‌داند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"ما این را به شدت رد می‌کنیم، اول این که شیشه در افغانستان هیچ تولید نمی‌شود، برخی افراد که در بیست سال گذشته دوران اشغال تلاش کرده بودند، آن هم با آمدن امارت اسلامی از بین رفت، مواد شیشه اینجا در افغانستان پیدا نمی‌شود، برخی افراد تلاش می‌کردند که به افغانستان وارد کند که فعلا او هم بند شده است."

از آغاز حاکمیت دوبارۀ طالبان به این سو در افغانستان، هرچند بر کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر در این کشور اعلام محدودیت شده است، اما گزارش‌های در برخی از ولایت‌های این کشور از کشت کوکنار و تولید مواد مخدر داده شده است.

XS
SM
MD
LG