لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

سرمنشی سازمان ملل از کشور های پولدار جهان خواست تا به کشور های دچار بحران کمک کنند


تصویر آرشیف: لیبیا یکی از کشور های که با مشکلات اقتصادی فراوانی رو بروست
تصویر آرشیف: لیبیا یکی از کشور های که با مشکلات اقتصادی فراوانی رو بروست

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد گفته است که کشور های ثروتمند باید برای کمک به کشور های گیرمانده در وضعیت خطرناکی که مانع تلاش ها برای تقویت اقتصاد و عرضه خدمات مهم شده، سالانه پنجصد میلیارد دالر فراهم کنند.

او افزود:

"زمانی که کشور ها از منابع محروم و عمیقاً قرض دار شوند و هنوز با بی عدالتی تاریخی پاسخ دهی نابرابر در پیوند به کووید-۱۹ مجادله کنند، توسعه اقتصاد دشوار است."

جلسۀ سران «کشور های کمتر توسعه یافته» معمولاً هر ده سال بعد برگزار می شود. اما این اجلاس بنابر همه گیری ویروس کرونا، دو بار به تأخیر افتاده است.

نماینده های افغانستان و میانمار، در نشست دوحه به اشتراک ۴۶ کشور کمتر توسعه یافته حضور ندارند، بخاطری که حکومت های این دو کشور از سوی اعضای سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته نشده اند.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد

هیچ رهبر از اقتصاد های بزرگ جهان هم در این اجلاس اشتراک ندارند.

کشور های کمتر توسعه یافته شکایت کرده اند که واکسین های بیماری کووید-19 عادلانه توزیع نشده

به گزارش خبرگزاری فرانس پرس، آقای گوترش پیش از آغاز رسمی کنفرانس «کشور های کمتر توسعه یافته» به روز یکشنبه، به یک جلسۀ سران به روز شنبه با صراحت از سیاست کشور های قدرتمند در برابر کشور های فقیر شدیداً انتقاد کرد.

کشور های کمتر توسعه یافته شکایت کرده اند که واکسین های بیماری کووید-19 عادلانه توزیع نشده و عمدتاً در اختیار اروپا و امریکای شمالی قرار گرفته است.

انتونیو گوترش به چگونگی مبارزه با تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت که میلیون ها تن در سراسر جهان غذا ندارند، در حالی که به گفته اش غول های سوخت فوسیلی سود هنگفت کسب می کنند.

سرمنشی سازمان ملل متحد افزود که فقیرترین کشور ها در «انقلاب دیجتال» عقب مانده شدند و به اثر جنگ در اوکراین، هزینۀ مواد غذایی و سوخت شان بلند رفته است.

XS
SM
MD
LG