لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

ایالات متحده و پاکستان نشست دو روزهٔ بررسی راه های مبارزه با تروریزم را آغاز کردند


تصویر آرشیف: بیرق های پاکستان و ایالات متحده
تصویر آرشیف: بیرق های پاکستان و ایالات متحده

نشست دو روزۀ مقام‌های پاکستانی و امریکایی در بارۀ مبارزه با تروریسم امروز دوشنبه در اسلام آباد آغاز شد.

مقام‌های این دو کشور پیش از این از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند، اما حکومت طالبان اظهارات آنها را رد کرده بود.

وزارت خارجۀ پاکستان در بیانیه‌ای به روز یکشنبه ۵ مارچ اعلام کرده که با هیئتی از وزارت خارجۀ امریکا در حال بررسی راه‌های جلوگیری از تهدید عمومی تروریزم است که هر دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این نشست که امروز آغاز شد٬ دو روز ادامه خواهد داشت.

در این بیانیه آمده است که هر دو کشور ایده‌ها و تجربیات خود را در مبارزه با تروریزم٬ با هم درمیان خواهند گذاشت.

با توجه به اظهارات مقام‌های امریکایی و پاکستانی در خصوص حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان، برخی از سیاستمداران و تحلیلگران افغان نشست این دو کشور را زنگ خطری برای حکومت طالبان در افغانستان و آغاز یک بازی جدید برای منطقه می‌دانند.

شاه محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع نظام پیشین جمهوریت
شاه محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع نظام پیشین جمهوریت

شاه محمود میاخیل، معاون وزارت دفاع نظام پیشین جمهوریت می‌گوید که با توجه به نگرانی‌های قبلی امریکا و پاکستان در زمینه تروریزم، هر دو کشور از طالبان می‌خواهند که در مبارزه با تروریزم با این دو کشور همکاری کنند.

"زنگ خطر برای طالبان این است که باید با امریکا و پاکستان دست به دست هم دهند و عملیات علیه همه گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و تحریک طالبان پاکستان را آغاز کنند."

آقای میاخیل همچنین می‌گوید، پاکستان بازی دیگری را به نام مبارزه با تروریزم انجام می‌دهد که تلاش می‌کند حمایت غرب را جلب کند، اما آقای میاخیل این بازی را به خیر منطقه و همه کشورهای درگیر نمی‌داند.

در حال حاضر پاکستان و ایالات متحده در مورد فعالیت های گروه های تروریستی در منطقه به ویژه در افغانستان نگرانی دارند

اسحاق اتمر، تحلیلگر نیز می‌گوید که دولت پاکستان در مواجهه با مشکلات سیاسی و مالی می‌خواهد، با ایجاد یک بازی، بقای خود را تضمین کند.

آقای اتمر می‌افزاید که پاکستان با کشاندن امریکا به بازی مبارزه با تروریسم در تلاش است تا از این کشور حمایت مالی بدست آورد.

"آنها در این کار دو نیت دارند، یکی اینکه می‌گویند القاعده و داعش در افغانستان لانه دارند و برای همه دنیا خطر است و به این بهانه می‌خواهند از امریکا پول بگیرند، دیگر اینکه می‌خواهند، برای طولانی شدن این جنگ کوشش کنند که همچنان در مقابل آن می‌خواهند حمایت مالی بدست آورند."

پاکستان نگران افزایش فعالیت های تحریک طالبان پاکستانی است و ایالات متحده نیز از همکاری این گروه ها با شبکه القاعده و داعش نگرانی دارد
پاکستان نگران افزایش فعالیت های تحریک طالبان پاکستانی است و ایالات متحده نیز از همکاری این گروه ها با شبکه القاعده و داعش نگرانی دارد

دولت‌های امریکا و پاکستان پیش‌تر از حضور گروه‌های تروریستی از جمله القاعده، داعش و طالبان تحریک پاکستان در افغانستان ابراز نگرانی کرده بودند و از حکومت طالبان خواسته بودند که به تعهدات توافقنامه دوحه عمل کند، اما مقام‌های طالبان وجود هر نوع تروریست در افغانستان را تکذیب کرده و گفته اند که اجازه نخواهند داد کسی از خاک افغانستان علیه کسی استفاده کند.

اما پس از کشته شدن ایمن الظواهری، رهبر شبکۀ القاعده در حملۀ هواپیمای بدون سرنشین امریکایی در کابل در ماه جولای سال گذشته، سازمان ملل متحد در گزارشی اعلام کرد که طالبان هنوز روابط قبلی خود را با گروه‌های تروریستی قطع نکرده اند.

گفتنی است که اخیراً رویدادهای امنیتی در پاکستان افزایش یافته است که طالبان پاکستانی مسئولیت بیشتر این رویدادها را به عهده گرفته اند.

به باور مقام‌های پاکستانی، این گروه دارای پناهگاه‌های امن در افغانستان است، اما حکومت طالبان در افغانستان بارها این موضوع را رد کرده است.

در آغاز ماه جاری یک هیئت پاکستانی به ریاست خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان به کابل سفر کرد، هرچند که هدف از این سفر بحث روی مشکلات امنیتی و اقتصادی بین دو کشور خوانده شده بود، اما در آن زمان طاهر خان، خبرنگار رادیو مشال در اسلام آباد به رادیو آزادی گفت که ممکن است در این سفر در بارۀ حضور طالبان پاکستانی در افغانستان بحث شود.

XS
SM
MD
LG