لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

جواد: بسته شدن مکتب به روی دخترم، از علاقه پسرم به مکتب هم کاسته است


دانش آموزان پسر در یک صنف درسی یکی از مکاتب افغانستان - عکس از آرشیف
دانش آموزان پسر در یک صنف درسی یکی از مکاتب افغانستان - عکس از آرشیف

"امسال می‌بینیم که حتی همان کوچکترین فردی که در جامعه زند‌گی می‌کند نسبت به دانش آموزی هیچ عشق و علاقه حتی آمادگی نمی‌خواهد داشته باشد انگیزه پایین آمده".

دانش آموزی که حکومت طالبان او را همانند هزاران دختر دیگر بالاتر از صنف ششم از رفتن منع کرده اما خواهر کوچکش هنوز چانس رفتن به مکتب زیر حاکمیت طالبان را دارد می‌گوید، هنوز هیچ آمادگی به مکتب خواهرش نگرفتند:
به گفتۀ این دانش آموز که نمی‌خواهد از او در این گزارش نام گرفته شود، خواهرش هم به دلیل سیاست حکومت طالبان در بخش آموزش دختران به مکتب رفتن بی‌علاقه شده است:
"مه در این شرایط افغانستان و فعلاً در دور و برم این عشق و علاقه‌ای که در وجود خودم بود را در حتی کوچکترین فرد جامعۀ خود احساس نمی‌کنم، چونکه مثلاً خواهر کوچک خودم که وقتی می‌گویم امسال چه برنامه داری تو که مکتب ات بسته نشده تو که مکتب می‌روی حتی همان خرد جامعۀ ما که مثلاً خرد است و هیچ مسئولیتی در قبال جامعه تا هنوز ندارد، این است که هیچ علاقه‌ای ندارد".

جواد پایتخت نشین هم که یک دختر و پسرش شاگرد مکتب اند، می‌گوید، مکتب نرفتن دخترش، پسرش را هم بی‌انگیزه کرده است.

او می‌گوید، سال گذشته برای مکتب رفتن دخترش لوازم قرطاسیه خریده بود که تا هنوز دست نخورده باقی مانده اند.

جواد: پارسال برای دخترم کتاب و کتابچه گرفتم که تا هنوز آن‌ها بدون استفاده ماندند

دختر جواد صنف هشتم مکتب بود که حکومت طالبان دروازۀ مکاتب را به روی دختران بالاتر از صنف ششم بست.

جواد به رادیو آزادی گفت، منتظر است تا بداند حکومت طالبان چه تصمیمی برای دانش‌آموزان دختر و پسر در سال جدید تعلیمی اعلام می‌کند:
"پارسال برای دخترم کتاب و کتابچه گرفتم که تا هنوز آن‌ها بدون استفاده ماندند، از خاطری که دخترم نتوانست مکتب برود، بچه‌ام هم مثل سابق شوق مکتب رفتن ندارد، امسال هم تا حالا از کتاب و کتابچه و قلم و این‌چیزها هیچ گپ نمی‌زند که برویم این‌ها را و برای مکتب آماد‌گی بگیریم".

این در حالیست که شماری از قرطاسیه فروشان شهر کابل نیز از کسادی بازار خرید و فروش لوازم مکتب در آستانۀ آغاز سال تعلیمی جدید سخن می‌گویند.

عباس یک تن از قرطاسیه فروشان به رادیو آزادی گفت:
"سابق ما هر سال در ماه حوت خرید و فروش زیاد داشتیم، خیلی اوضاع مردم خوب بود مردم هم بسیار به دلگرمی و شادی طرف مکتب خرید و فروش می‌کردند، امسال خرید و فروش کتاب و کتابچه در کل قرطاسیه خیلی کم شده و شوق و علاقه‌ای که فامیل‌ها قبلاً داشتند، سال‌های پیش در دوران جمهوریت فعلاً خیلی کم شده".

حکومت طالبان پیش از این گفته بود مکاتب دختران بالاتر از صنف ششم را به دلیل ساختن یک طرزالعمل بسته است.

از وزارت معارف حکومت طالبان در مورد تغییرات شرایط سال تعلیمی جدید، بازگشایی مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم و چگونگی سرنوشت طرزالعمل یاد شده پرسیدیم، اما عزیزاحمد ریان، سخنگوی این وزارت تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

تا سال جدید تعلیمی کمتر از ۲۰ روز مانده است.

تا اکنون مشخص نیست تلاش‌های داخلی و بین‌المللی برای بازگشایی مکاتب دخترانۀ بالاتر از صنف ششم نتیجۀ مثبت خواهد داشت یا نه.

همچنان تا هنوز در مورد چگونگی مواد درسی و یونیفورم شاگردان پسر نیز جزئیاتی از سوی حکومت طالبان ارائه نشده است.

XS
SM
MD
LG