لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۴

شماری از زنان و دختران معترض: محرومیت حق ما نیست


زنان و دختران معترض در کابل
زنان و دختران معترض در کابل

شماری از زنان و دختران در ولایت‌های کابل و پکتیکا در واکنش به محدودیت‌های سخت‌گیرانۀ طالبان بر آنان اعتراض کردند.

آنان خواهان عدالت و برابری شده و محدودیت‌های سختگیرانۀ وضع شده بر زنان و دختران افغان از سوی طالبان را محکوم کردند.

آنان که در برابر دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در کابل تجمع کرده بودند، گفتند که محرومیت حق آنها نیست.

یک تن از معترضان که نخواست نامش را در گزارش بنویسیم، به رادیو آزادی گفت:
"تمام زن‌هایی که امروز دادخواهی کردند و تظاهرات کردند، هدف‌شان این بود که یک بار دیگر به زن‌هایی که در گوشه و کنار دنیا مبارزه می‌کنند، بخاطر حق و حقوق انسانی و حق حقوق زنان مبارزه می‌کنند، یادآوری کنند که زنان افغانستان از هر روز کرده وضعیت‌شان بدتر است و نیاز به حمایت دارند و وضعیت‌شان وخیم است."

دختران و زنان معترض می‌خواهند تا مکاتب و پوهنتون‌ها بروی دختران باز شوند و در کنار آن برای زنان اجازۀ کار در اداره‌ها داده شود. آنان همچنان خواهان بر طرف ساختن محدودیت‌های وضع شده بر زنان و دختران افغان از سوی طالبان شدند.

آنان گفتند، تعدادشان که نزدیک به ۲۰ تن می‌رسد، از سازمان ملل متحد خواستند، به جای حرف و صدور اعلامیه‌ها، بخاطر مصونیت حقوق زنان و دختران افغان گام‌های جدی و عملی بردارند.

این در حالیست که در اواخر سال گذشتۀ میلادی هیئت‌های سازمان ملل متحد به گونۀ جداگانه به هدف مصونیت حقوق زنان افغان به کابل آمده و در این مورد با طالبان گفت‌وگو کردند.

تظاهرات زنان در کابل
please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:00:45 0:00

اما در موقف طالبان در بخش حقوق زنان کدام تغییر قابل ملاحظه‌ای به میان نه آمده است.

یکی دیگر از دختران معترض در کابل ادعا کرد که از سوی طالبان تحت نظارت قرار گرفته و در کنار آن زمانی که طالبان ایستاده بودند، یک رانندۀ موتر پایش را زیر تایر کرده است، اما طالبان برای این راننده هیچ چیزی نگفتند.

از سخنگویان طالبان در مورد خواست زنان و دختران معترض و برخورد نا مناسب با آنها پرسیدیم، اما پاسخ ندادند.

پیش از این طالبان زنان معترض را بازداشت و زندانی کرده است و به اساس گفت‌وگوهای اخیر شان، آنها در زندان‌های طالبان شکنجه هم شده اند.

اما طالبان این ادعا‌ها را رد کرده اند.

از سوی دیگر زنان و دختران معترض در پکتیکا برضد طالبان اعتراض کردند.

زنان معترض در پکتیکا
زنان معترض در پکتیکا

آنان در یک محل سرپوشیده گردهم آمده بودند.

یکی از آنها که به دلیل مشکلات امنیتی نخواست نامش را در گزارش بنویسیم به رادیو آزادی گفت:
"زمینۀ درس خواندن و کارکردن برای ما مساعد نیست، مشکلات بسیار زیاد است، اگر یک زن از خانه بیرون شود و محرم همرایش نباشد، برایش مشکلات زیاد پیدا می‌شود، از سوی طالبان توقف داده می‌شوند و برایشان گفته می‌شود که محرم شما کجاست؟"

اما ندا محمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان امروز در یک نشست خبری در کابل در مورد وضع محدودیت‌ها بر آموزش زنان و دختران گفت، هیچ گاه فرمایشات را قبول ندارند که با کلتور و مذهب آنها ارتباط نداشته باشد:
"مطلق در آنجا از مسدود شدن حرف زده نشده است، این تا امرثانی گفته شده است، اما این که مردم شرایط و وضعیت را نمی‌بینند، پس آنها متوجه خواهشات و فرمایشات خود باشند که چرا این مسدود شده است، افکار مردم را بیجا خراب می‌کنند، این بی‌انصافی به کار نیست."

مقام‌های طالبان در حالی کار و آموزش زنان و دختران را به فرهنگ و مذهب ربط می‌دهند که تا هنوز هم این وضاحت داده نشده است که برای زنان و دختران از دیدگاه اسلام اجازۀ آموزش و کار کردن وجود دارد یا نه.

در حالی که تمام کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی با تأکید گفته اند که در اسلام در برابر کار و آموزش زنان و دختران هیچ‌گونه محدودیت وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG