لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۳

مایکل مک‌کال: وضعیت فعلی افغانستان ناشی از کوتاهی دولت بایدن از وظیفه است


مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گفته آن‌چه در افغانستان اتفاق افتاد یک فروپاشی سیستماتیک دولت فدرال و یک شکست خیره کننده در رهبری دولت بایدن بود.

مایکل مک‌کال جمهوری‌خواه در اظهارات خود به روز چهارشنبه در افتتاحیه جلسه استماعیه "کمیته بررسی کامل تخلیه اضطراری فاجعه‌بار امریکا از افغانستان در سال ۲۰۲۱" گفته به دلیل کوتاهی دولت بایدن از وظیفه، شهروندان امریکایی و متحدان افغان امریکا در افغانستان پشت سر گذاشته شدند و زنان و دختران به طالبان و قوانین سخت‌گیرانه‌شان رها شدند.

این عضو ارشد مجلس نمایندگان امریکا از حزب جمهوری‌خواه همچنان گفت که رئیس جمهور بایدن برخلاف توصیه او، جنرال‌های ارشد و جامعه اطلاعاتی که مخالف خروج بدون قید و شرط و کامل نیروهای امریکایی از افغانستان بودند، اعلام کرد که این کار را انجام خواهد داد.

او افزود: "افراد متعددی در اداره بایدن گفتند که برای هر احتمالی برنامه‌ریزی می‌کنند که نکردند. در عوض، آن‌ها چهار ماه آینده را صرف نادیده گرفتن واقعیت‌ها کردند، در نتیجه، زمانی‌که طالبان در تابستان ۲۰۲۱ به سرعت منطقه را تصرف کردند و در ۱۵ اگست وارد کابل شدند، ما به سادگی آماده نبودیم. به دلیل کوتاهی دولت بایدن از وظیفه، جهان در دو هفته پس از آن صحنه‌های دل‌خراشی را در میدان هوایی کابل و اطراف آن مشاهده کرد."

مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا حمله انتحاری در ۲۶ اگست ۲۰۲۱ در جریان تخلیه نیروهای امریکایی از افغانستان که در آن ۱۳ عسکر امریکایی و ۱۷۰ افغان جان باختند وحشت و مرگ‌بارترین روز برای سربازان امریکایی در ۱۰ سال گذشته خواند.

تایلر وارگاس اندروز سرباز امریکایی که در این حمله به شدت زخم برداشت بازو، پا و گرده‌اش را از دست داده و در جلسه استماعیه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا حضور داشت گفت قبل از وقوع حادثه او و تیمش دو انتحار کننده را شناسایی کرده بودند، اما مسئولینش درخواست او مبنی بر مجوز هدف قرار دادن حمله کننده‌ها را بی‌پاسخ ماندند.

این سرباز امریکایی گفت: "برای هماهنگی و اجازه پرسیدیم که آیا می‌توانیم به او شلیک کنیم، قوماندان در آن زمان به ما گفت که «من نمی‌دانم» و خاموش شد من و تیم‌ام دوباره به شدت پرسیدیم که پس چه کسی این کار را انجام می‌دهد، زیرا این مسئولیت شماست آقا، او دوباره جواب داد که نمی‌داند، اما معلوم خواهد کرد سپس به ما هیچ اطلاع جدید داده نشده و ما هرگز پاسخ خود را دریافت نکردیم."

جمهوری‌خواهان در حالی به تحقیقات در مورد خروج امریکا از افغانستان ادامه می‌دهند که توافق دوحه میان امریکا و طالبان در زمان دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا از حزب جمهوری‌خواهان امضا شد که راه را برای خروج نیروهای امریکایی و متحدانش از افغانستان هموار کرد.

این در حالی‌ست که جو بایدن رئیس جمهور امریکا همواره از تصمیمش برای خروج از افغانستان دفاع کرده و گفته که به طولانی‌ترین جنگ کشورش در تاریخ، نقطۀ پایان گذاشته است.

پس از حاکمیت طالبان بر افغانستان در ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱، نیروهای امریکایی ظرف دو هفته از افغانستان به‌طور آنی خارج و هزاران متحد افغان‌شان را نیز توسط طیاره‌های نظامی و پروازها از داخل میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال دادند.

طارق فرهادی آگاه سیاسی می‌گوید بررسی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان تنها برای انتخابات ریاست جمهوری آینده امریکاست و هیچ تأثیری بر وضعیت افغانستان نخواهد داشت.

اما شاه محمود میاخیل آگاه دیگر سیاسی و نظامی به این باور است که از این بررسی‌ها در سیاست‌های آینده امریکا در مورد افغانستان استفاده شده می‌تواند.

XS
SM
MD
LG