لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۱۷

حکومت کانادا اصلاحاتی را در قانون وارد می‎‌کند تا موسسات امداد رسان به افغانها کمک برسانند


تصویر آرشیف: نمایی از ساختمان پارلمان کانادا
تصویر آرشیف: نمایی از ساختمان پارلمان کانادا

حکومت کانادا ناوقت روز پنجشنبه اعلام کرد که در قانون جزای‌ این کشور٬ اصلاحات ایجاد می‌کند تا سازمان‌های کمک‌رسان اجازه بیابند که به افغان‌های نیازمند کمک‌های بشری را برسانند.


حکومت کانادا در یک اعلامیه که ناوقت روز پنجشنبه در وب‌سایت رسمی‌ خود منتشر کرده نوشته است، "فروپاشی جمهوریت اسلامی افغانستان یک وضعیت بحرانی نامناسب برای افغان‌ها ایجاد کرد و اکنون کانادا نیاز به تغییر دارد، تا در کنار کمک‌های بشری به کمک‌های بین‌المللی نیز اجازه داده شود".

کانادا طالبان را به‌عنوان یک گروه هراس‌افگن می‌شناسد و می‌گوید که این گروه قدرت را با زور گرفته است، آن‌چه که قانون فعلی به حکومت این کشور اجازه نمی‌دهد با افغانستان کمک کند.

اما بر اساس اعلامیهٔ منتشر شده، تغییرات جدید در قانون به سازمان‌های کانادایی اجازه می‌دهد تا کمک‌های لازم را برای افغان‌ها برسانند، در حالی‌که قوانین ضد هراس‌افگنی کانادا محفوظ نگهداشته خواهد شد.

موسسات کانادایی در جریان بیست سال گذشته عمدتا در مناطق فقیر نشین کمک های را فراهم کردند٬ اما پس از حاکمیت طالبان این کمک ها قطع شده است.
موسسات کانادایی در جریان بیست سال گذشته عمدتا در مناطق فقیر نشین کمک های را فراهم کردند٬ اما پس از حاکمیت طالبان این کمک ها قطع شده است.

اعلامیهٔ حکومت کانادا این تغییرات را نتیجهٔ تعهدات و حمایت کانادا از مردم افغانستان خوانده و افزوده این تغییر در آینده برای کسانی‌که در افغانستان زندگی‌شان از سوی طالبان با تهدید روبه‌رو است زمینهٔ مستقر شدن در کانادا را نیز فراهم خواهد کرد.

آمار رسمی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیاز دارند

آمار رسمی سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که نزدیک به ۲۸ میلیون افغان به کمک‌های بشری نیاز دارند، درحالی‌که این سازمان ادعا می‌کند که به ۳۲ میلیون افغان در سال ۲۰۲۲ کمک‌ها رسانیده شده است.

اما میر محمد باشندهٔ ولسوالی ژیری کندهار می‌گوید، کمک‌ها به مردم که واسطه دارند و مستحق نیستند توزیع می‌شود.

او می‌افزاید: "برای کسانی کمک شده که دو موتر دارند، دو دکان دارند، برای کسانی داده شده که ۱۰ الی ۱۲ صد هزار حصول می‌گیرند، فقرا همه فراموش شده‌اند، به یک کسی اگر کمک شده باشد، اما برای دیگران کارت داده نشده، کمک‌ها شفاف نبودند."

بسیاری از مردم شکایت می کنند که کمک ها به صورت درست به افراد مستحق توزیع نمیشود
بسیاری از مردم شکایت می کنند که کمک ها به صورت درست به افراد مستحق توزیع نمیشود

نبی‌الله باشندهٔ والسوالی ارغنداب زابل می‌گوید، کارکنان مؤسسه‌ها برای کسانی کمک می‌کنند که با آن‌ها روابط دارند.

او می‌گوید: "بیشتر برای افرادی کمک می‌کنند که مستحق نیستند، کسانی‌که با کارمندان مؤسسه همکاری می‌کنند، نان می‌دهند، با آن‌ها رفت‌وآمد دارند، همه کمک‌ها برای آن‌ها داده می‌شود، به فقرا و نیازمندان کمک نمی‌رسد."

شکایت‌های گستردهٔ نیز از دخالت طالبان در بخش دریافت کمک‌ها وجود دارد، اما طالبان همواره آن را رد کرده‌اند.

کانادا در حالی اقدامات مثبت در بخش رسانیدن کمک‌ها به افغان‌ها را انجام می‌دهد که اوچا دفتر هماهنگی کمک‌های بشری از جهانیان خواسته تا از کمک با افغان‌ها دست نکشند.

این ادارهٔ‌ سازمان ملل متحد، همچنان خواستار ۴،۶ میلیارد دالر در سال ۲۰۲۳ برای کمک‌های بشری به ۲۳،۷ میلیون افغان شده است.

XS
SM
MD
LG