لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۴

نشریهٔ دیپلومات: تورپیکی٬ خبرنگار افغان٬ با آرمان های خود در راه رسیدن به اروپا غرق شد


عملیات جستجو و نجات کشتی غرق شده مهاجرین در سواحل ایتالیا
عملیات جستجو و نجات کشتی غرق شده مهاجرین در سواحل ایتالیا

نشریه دیپلومات

  • نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود مطلبی را نشر نموده تحت عنوان غرق شدن یک خانم افغان در بحر اسرار جفای را که با یک ملت صورت گرفته برملا میکند.


نشریه به خبرنگار ۴۲ ساله افغان تورپیکی امرخیل اشاره می کند که به نیت مهاجر شدن به اروپا در کشتی سوار شده بود و با ۶۰ تن دیگر در آب غرق شده و جان داد. در این حادثه در سواحل ایتالیا که در هفتم ماه حوت رخداد٬ ده ها افغان جان دادند.

به نوشته دیپلومات در برابر تورپیکی امرخیل در حدود ۲۰۰ پناهجوی افغان، ایرانی و سوریه ای که می خواستند از ترکیه خود را به یک کشور اتحادیه اروپا برسانند غرق شدند

به اساس گزارشها در این حادثه چندین عضو دیگر خانواده تورپیکی هم جان داده و یا لادرک شده اند.

نویسنده فلیپ سماکر می افزاید مرگ این خبرنگار داستان گیچ کننده و نا جوانمردانه را بیان میکند که در آن یک کارمند سابق امور عامه در حکومت امریکا و یک دوست و همکار نویسنده قربانی میشود.

به نوشته نشریه٬ سازمان حامی خبرنگاران می گوید که تورپیکی امرخیل می خواست از یک زنده گی همراه با مشکلات و محرومیت در افغانستان خود را به جای امن برساند، اما ارمانهایش نا تمام ماند.


روزنامه واشنگتن پُست

  • روزنامه واشنگتن پُست در شماره اخیر خود در این مورد نوشته است که گروه دولت اسلامی داعش مسوولیت کشته شدن یکی از بزرگان طالبان را در شمال افغانستان به عهده گرفت.


روزنامه به استناد از یک مطلب اسوشیتد پرس نوشته که می گوید این حمله روز پنجشنبه بر والی بلخ محمد داوود مزمل صورت گرفت که در نتیجه آن خود آقای مزمل و دو نفر دیگر کشته شدند.

در ادامه مطلب می خوانیم که شاخه خراسان گروه داعش مخالف عمده طالبان در افغانستان است که بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ حملات خودرا در این کشور بیشتر ساخت.

به نوشته واشنگتن پُست گروه داعش در این حملات خود بیشتر گزمه های طالبان و اقلیت های شیعه این کشور را هدف قرار داد.

حمله انتحاری بر والی طالبان در ولایت بلخ ، و به عهده گرفتن مسوولیت آن از سوی داعش در یک زمانی رخ میدهد که روز چهارشنبه گذشته طالبان در یک عملیات، هشت عضو یک خانواده را از بین بردند.

یک تعداد از اعضای این خانواده روزگذشته در پیشروی دفتر سیاسی سازمان ملل متحد در افغانستان یوناما در کابل جمع شده و ادعا کردند که افراد کشته شده در این عملیات طالبان همه ملکی بودند.

نظر به مطلب نشر شده در روزنامه واشنگتن پُست بعد از آنکه طالبان حاکمیت در افغانستان را بدست گرفتند مزمل بلند رتبه ترین مقام آنهاست که کشته میشود.

پیش از این طالبان در ماه فبروری ادعا کردند که در عملیات های مختلف چندین عضو برجسته و مهم داعش را به قتل رسانده اند.

XS
SM
MD
LG