لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

ایران و عربستان سعودی به عادی سازی روابط دوجانبه توافق کردند


ایران و عربستان سعودی به میانجیگری چین برای عادی سازی روابط دوجانبه توافق کردند
ایران و عربستان سعودی به میانجیگری چین برای عادی سازی روابط دوجانبه توافق کردند

ایران و عربستان سعودی به بهبود روابط میان هم توافق کرده اند.

از حدود دو سال به اینسو، یک مرتبه عراق و یک بار هم عمان میزبان مقام های ایرانی و سعودی بودند تا در نتیجه روابط آنها به شکل عادی باز گردد.

روابط ایران و عربستان سعودی، از هفت سال به اینسو با بحران همراه بوده است.

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد که رابطه دو کشور مملو از دشمنی بود که حتی امنیت و ثبات حوزه خلیج فارس را تهدید می کرد.

یکی از نتایج هم به دنبال جنگ سوریه، گرم شدن میدان های نبرد در یمن بود که ایران و عربستان سعودی به نحوی در هر دو دخیل دانسته می شوند.

گفتگو ها میان مقام های ایران و سعودی برای چهار روز در پیکنگ پایتخت چین ادامه یافت. در نهایت روز جمعه (۱۰ مارچ) امضای تفاهنامه اعلام شد.

ایران متهم است که از حوثی های یمن در نبرد با عربستان سعودی حمایت می کند٬ اما انتظار می رود که توافقنامه جدید به بهبود وضعیت کمک کند
ایران متهم است که از حوثی های یمن در نبرد با عربستان سعودی حمایت می کند٬ اما انتظار می رود که توافقنامه جدید به بهبود وضعیت کمک کند

در این دور گفتگو ها، مقام های ارشد امنیتی دو کشور حضور یافتند.

بر اساس اعلامیۀ مشترک که از جانب ایران، عربستان سعودی و چین نشر شده، ریاض و تهران توافق کرده اند که روابط دپلوماتیک را از سر می گیرند و در جریان دو ماه، سفارت های شانرا در کشور های همدیگر می گشایند.

در گذشته توافق امنیتی میان ایران و عربستان سعودی ۲۱ سال پیش امضا شده بود

عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ ایران را متهم کرد که حملاتی را بر تاسیسات نفتی ظهران توسط طیاره های بدون سرنشین انجام داده و همچنان کشتی های نفتکش سعودی را هدف حملاتش قرار داده است. این اتهام ها از سوی ایران رد شده است.

اینسو در بحران یمن، حوثی ها که از ایران حمایت می کنند، بار ها حملاتی را توسط طیاره های بی پیلوت در عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام داده اند.

در گذشته توافق امنیتی میان ایران و عربستان سعودی ۲۱ سال پیش امضا شده بود. بر اساس توافقنامه که به روز جمعه امضا شد، هر دو جانب گفته اند که پیمان گذشته را دو باره احیا می کنند.

ایران و سعودی همچنان به زنده ساختن توافق های گذشته در عرصه های تجارتی و سرمایه گذاری تعهد سپرده اند.

سخنگوی شورای امنیت قصر سفید گفته که واشنگتن از این توافق استقبال می کند و انتظار هم دارد که با امضای این سند، جنگ یمن پایان یابد و زد و خورد ها در شرق میانه فروکش کند.

XS
SM
MD
LG