لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

خطر گسترش پولیو در افغانستان؛ یونیسف: امکان انتقال ویروس از کشور های همسایه وجود دارد


تصویر آرشیف: جریان تطبیق واکسین ضد پولیو در افغانستان
تصویر آرشیف: جریان تطبیق واکسین ضد پولیو در افغانستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد(یونیسف) در افغانستان می گوید که خطر انتقال ویروس فلج اطفال(پولیو) توسط عودت کنندگان از کشورهای همسایه به افغانستان، وجود دارد.

کمال شاه، مسئول بخش ارتباطات برنامه امحای فلج اطفال این صندوق در افغانستان به روز شنبه به رادیو آزادی گفت که خطر انتقال ویروس پولیو، بیشتر از جانب افرادیست که از پاکستان می آیند:

"خطر انتقال ویروس فلج اطفال با عودت کنندگان به افغانستان وجود دارد. بر این اساس زمانیکه آنها وارد افغانستان می شوند، تیم های صحی موظف شده در سرحدات، به عودت کنندگان واکسین فلج اطفال(پولیو) را تطبیق می کنند. امیدواریم که عودت کننده گان، واکسین شوند."

در سال جاری میلادی هیچ مورد مثبت فلج اطفال(پولیو) در افغانستان گزارش نشده، اما در سال گذشته دو مورد مثبت آن ثبت شده بود.

یکی از اطفال که در افغانستان به بیماری فلج یا پولیو مبتلا است
یکی از اطفال که در افغانستان به بیماری فلج یا پولیو مبتلا است

اما در سال ۲۰۲۲ میلادی، ۲۰ مورد مثبت پولیو در کشور پاکستان، همسایه افغانستان، ثبت شده که همۀ آن موارد در ایالت خیبر پختونخوا، جایی که اکثر پناهجویان افغان در آن زندگی می کنند، بوده است.

کمال شاه، مسئول ارتباطات برنامه امحای فلج اطفال در ادارۀ یونیسف در افغانستان می گوید که به افرادی که از پاکستان به افغانستان می آیند، بیشتر واکسین پولیو تطبیق می شود:

در سال ۲۰۲۲ در مجموع ۲۰ مورد مثبت پولیو در پاکستان ثبت شده است

"در حوزۀ شرقی، کسانیکه از طریق تورخم به افغانستان می آیند، افراد همۀ سنین در جانب افغانستان واکسین می شوند. در منطقۀ سرحدی سپین بولدک، کسانیکه به افغانستان داخل می شوند در جانب پاکستان افراد همۀ سنین و در جانب افغانستان کودکان تا سن ۱۰ سال واکسین می شوند. البته این میکانیزم وجود دارد و امیدوار هستیم تا همه واکسین شده و احتمال انتقال ویروس پولیو به افغانستان، رفع شود."

فلج اطفال(پولیو) بیماری عفونی و ساری است که سیستم عصبی کودکان را متاثر ساخته و باعث فلج می شود.

ویروس پولیو بیشتر از طریق غذا و آب آلوده و آببازی کودکان بیمار در رودخانه ها، دریا ها و آب های ایستاده، به دیگران سرایت می کند.

در حال حاضر افغانستان و پاکستان هنوز هم تنها دو کشوری جهان هستند که ویروس فلج اطفال(پولیو) در آنها ریشه کن نشده است.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG