لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۵۲

آرزو وداع هنرپیشه افغانستان از مشکلات اقتصادی و بیماری رنج می‌برد


آرزو وداع هنرپیشه سیما و تئاتر افغانستان
آرزو وداع هنرپیشه سیما و تئاتر افغانستان

آرزو وداع که مدت ۱۵ سال به عنوان هنرپیشه در فیلم‌ها و پارچه‌های تمثیلی نقش بازی کرده است، به رادیوآزادی گفت، حالا در جاده‌های عمومی کابل قلم و کتابچه می‌فروشد.

او می‌گوید زخم معده دارد و داکتر برایش توصیه کرده تا استراحت کند.

بانو وداع افزود که سرپرستی دو خانواده را به عهده دارد:
"ما هرآنچه را که داشتیم همه را فروختیم و مصرف کردیم، در این اواخر هیچ چیزی باقی نماند، همین قدر کردم که به سرک‌ها برآمدم و کتابچه و قلم می‌فروشم، از استرس زیاد و حالت غمگین من مادرم جان داد و ما هیچ چیزی کرده نتوانستیم، زخم معده پیدا کردم و از کار کردن هم ماندم."

بانو وداع از علاقمندان هنر و حکومت طالبان می‌خواهد که به او و دیگر افراد مستحق کمک کنند.

این تنها آرزو وداع نیست که با این وضعیت روبه‌رو شده است، بلکه همانند او بیشتر زنان دیگر افغان هستند که سرپرستی خانواده‌ هایشان را بدوش دارند و به دلیل محدودیت‌های وضع شده از سوی حکومت طالبان بیکار شده اند و با مشکلات جدی اقتصادی روبه‌رو اند.

مولوی شفیع‌الله جاوید افغان، رئیس فعلی افغان فیلم تحت کنترل حکومت طالبان به پرسش‌های ما در پیوند به وضعیت زندگی هنرمندان و بازیگران سینما در پیامی نوشت که در کل مردم مشکلات اقتصادی دارند و برخی این مشکلات را تحمل کرده نمی‌توانند و به بیماری‌های روانی دچار می‌شوند.

او افزود که آنان مطابق توان‌شان به همه به ویژه کسانی که مشکلات اقتصادی دارند، کمک می‌کنند.

در همین حال صحرا کریمی، رئیس پیشین افغان فیلم می‌گوید که در مورد مشکلات زنان، مردان و جامعۀ جهانی خاموشی اختیار کرده اند و این راه حل نیست.

صحرا کریمی، رئیس پیشین افغان فیلم
صحرا کریمی، رئیس پیشین افغان فیلم

او به رادیوآزادی گفت:
"راه حل این است که مردم افغانستان از این خاموشی کشنده بیرون شوند و اعتراض کنند، ما باید جامعه جهانی را مجبور کنیم تا طالبان این گروه ضد زنان را مجبور سازد که از این عملکرد‌شان دست بکشد، این قرن ۲۱ است و شما نمی‌توانید که زنان را از جامعه بیرون کنید."

اما جامعۀ جهانی و سازمان‌های بین‌المللی همواره صدای حمایت از زنان افغان را بلند کرده اند و از حکومت طالبان خواسته اند که به محدودیت‌ها بر زنان پایان دهد.

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، حضور زنان در تلویزیون و پرده‌های سینما کمرنگ شده است و برعلاوه وضع محدودیت بر کار زنان در رسانه‌ها، زنان از رفتن و کار کردن در بیشتر اداره‌های دولتی و غیردولتی، آموزش و تحصیل در مکاتب بالاتر از صنف ششم و پوهنتون‌ها و به همین گونه از رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها منع شده اند.

همچنان پوشیدن حجاب بر زنان و دختران اجباری شده و بدون داشتن محرم شرعی نمی‌توانند در فاصله‌های دور سفر کنند.

XS
SM
MD
LG