لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۱

شماری از نهادهای حامی رسانه‌ها خواستار پی‌گیری حمله انفجاری شهر مزارشریف شدند


مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزارشریف پس از انفجار روز شنبه
مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزارشریف پس از انفجار روز شنبه

شماری از مسئولان رسانه‌ها و نهادهای خبرنگاری در افغانستان از حکومت طالبان می‌خواهند تا مسئولیتش را در تأمین امنیت جان خبرنگاران ادا کند.

دانش کروخیل، رئیس خبرگزاری پژواک روز یک‌شنبه در صحبت با رادیو آزادی حملۀ روز شنبه بر خبرنگاران در شهر مزارشریف را محکوم کرد و آن را حمله بر آزادی بیان و مردم افغانستان خواند:
"از مسئولان مربوطه می‌خواهیم که این قضیه را به صورت جدی پیگیری نمایند و عاملان آن را شناسایی کنند و در تأمین امنیت ژورنالیستان افغانستان مسئولیت خود را باید ادا نمایند."

از سوی هم مرکز خبرنگاران افغانستان با نشراعلامیه‌ای این حمله را اقدام آشکار علیه خبرنگاران و آزادی بیان خوانده و خواهان رسیدگی جدی در این مورد شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته که در حملۀ روز شنبه بر مراسم تقدیر از خبرنگاران در مرکز فرهنگی تبیان در شهر مزارشریف، ۳ تن کشته و بیش از ۳۰ تن به شمول ۱۶ خبرنگار زخمی شده اند.

این مرکز فهرست ۱۶ خبرنگاری را که زخمی شده اند، نشر کرده است.
"مرتضی صمیمی از تلویزیون سفیر، نجیب فریاد از آریانا نیوز، فردین نوروزی از تلویزیون سحر"ایران"، عزیز ابرم از طلوع نیوز، خیبر ابراهیمی از رادیو دری" ایران"، وحید جلالی از تلویزیون افغانستان ۲۴، سیرت نوری از خبرگزاری پژواک، جواد درویش از تلویزیون تمدن، روح الله روحانی از تلویزیون شمشاد، حسیب‌الله عازم از رادیو و تلویزیون فروغ، منیر بهیر از رادیو آزاد، سجاد موسوی از صدای افغان، ناصر ظاهری خبرنگار آزاد، رسول سالک از تلویزیون۲۴، عاطف آرین از خبرگزاری یورو نیوز فرانسه و فیاض کاظمی خبرنگار آزاد."

پیش از این زخمی شدن پانزده خبرنگار از سوی نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) تأیید شده بود.

اما عبدالنافع تکور، سخنگوی وزارت داخلۀ طالبان، کشته شدن یک محافظ مرکز فرهنگی تبیان و زخمی شدن ۵ خبرنگار و ۳ کودک را تأیید کرده بود.

نی این حمله را که مسئولیت آنرا تا به حال هیچ گروهی به عهده نگرفته، در نوع خودش مرگبارترین حمله برجان خبرنگاران در این اواخر خوانده است.

کریمی: ضعیت روحی و روانی این خبرنگاران خوب نیست شدیداً از نظر روحی و روانی صدمه دیده اند

ظریف کریمی مسئول این نهاد به رادیو آزادی گفت:
"وضعیت روحی و روانی این خبرنگاران خوب نیست شدیداً از نظر روحی و روانی صدمه دیده اند و در عین زمان پرده‌های گوش‌های‌شان پاره شده و هم چشم‌هایشان آسیب دیده در سر و صورت‌شان چره خورده و تحت تداوی قرار دارند."

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به سوالات رادیو آزادی در رابطه به خواست‌ها مبنی بر تأمین امنیت جان خبرنگاران و بررسی این رویداد پاسخ نداد.

کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران "CPJ" با نشر خبرنامه‌ای به نقل از به لیه یی، هماهنگ کنندۀ برنامه‌های آسیایی این کمیته نوشته که هدف قرار دادن خبرنگاران در جریان مراسمی برای ادای احترام به خبرنگاران، اقدام "نفرت انگیز و بزدلانه" است.

او تأکید کرده که باید به مصونیت کسانی که خبرنگاران را هدف قرار می‌دهند پایان داده شود.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان و توماس وست، نمایندۀ ویژۀ امریکا برای افغانستان این حمله را محکوم کرده و خواهان افزایش حمایت از خبرنگاران افغان شده اند.

خواسته‌ها برای شناسایی عاملان حمله بر خبرنگاران در شهر مزارشریف در حالی مطرح می‌شود که کمیتۀ حفاظت از خبرنگاران گفته که افغانستان در فهرست جهانی مصونیت از مجازات این کمیته در سال ۲۰۲۲، رتبه چهارم را در میان کشورهایی که بدترین پیشینه را در تعقیب قاتلان خبرنگاران دارند، به خود اختصاص داده است.

XS
SM
MD
LG