لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۶

سفارت هند در کابل برای کارمندان وزارت خارجه حکومت طالبان برنامه آموزشی برگزار می‌کند


بیرق ملی هند
بیرق ملی هند

در مکتوبی که از سوی ریاست دیپلماسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در رسانه‌های اجتماعی نشر شده، آمده است که سفارت هند در کابل یک دورۀ آموزشی چهار روزه را به گونۀ آنلاین برای کارمندان این وزارت در نظر گرفته است.

در این مکتوب آمده است که این برنامه تحت عنوان " تعمق در افکار هندی" یا ( immersing with Indian thoughts ) از تاریخ ۱۴ تا ۱۷ مارچ ۲۰۲۳ از سوی انستیتوت مدیریت هند برگزار می‌شود.

احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در یک پیام نوشتاری به رادیو آزادی این مکتوب را تأیید کرد، اما نوشت که هند این برنامه را پیشنهاد کرده و تا اکنون تصمیم این وزارت مبنی بر اشتراک کارمندانش در این برنامه مشخص نیست.

رسانه‌های هندی نیز گزارش‌هایی را در این باره منتشر کرده اند که انستیتوت مدیریت هند با همکاری تیم فنی و اقتصادی هند (ITEC) این برنامه را طراحی کردند و نماینده‌هایی از تایلند و مالزی نیز در این برنامه آنلاین حضور خواهند داشت.

تیم فنی و اقتصادی هند شاخه‌ای از وزارت خارجۀ این کشور است که کارش متمرکز بر پروژه‌های ظرفیت سازی در کشورهای شریک هند است.

تمیم عاصی، آگاه سیاسی و معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان در نظام جمهوریت
تمیم عاصی، آگاه سیاسی و معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان در نظام جمهوریت

تمیم عاصی، آگاه سیاسی و معاون پیشین وزارت دفاع افغانستان در نظام جمهوریت می‌گوید، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، هند در تلاش بهبود روابطش با حکومت طالبان است:
"کورس‌های آموزشی که حکومت هند برای مسئولان وزرات دفاع و وزرات خارجه برگزار می‌کنند، این‌ها قدم‌های ابتدایی اعتماد سازی بین دو طرف است که بتوانند روابط امنیتی و دیپلماتیک خودشان را به سطح بالای ارتقا بدهند."

پس از سقوط نظام پیشین جمهوریت و حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، هند در ماه سرطان سال جاری خورشیدی از فرستادن یک تیم تخنیکی به سفارتش در کابل فرستاد.

رسانه‌های هندی در آن زمان گزارش دادند که هند به منظور نظارت دقیق و هماهنگی تلاش‌ها برای ارسال مؤثر کمک‌های بشری و در تداوم تعامل با مردم افغانستان، یک تیم تخنیکی این کشور به کابل رفته و در سفارت هند مستقر شده‌است.

هند در ماه آگست ۲۰۲۱، پس از آن‌که طالبان وارد کابل شدند، دیپلمات‌هایش را از افغانستان خارج کرد.

XS
SM
MD
LG