لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

آمریکا: رهگیری "بی‌باکانه" جت‌های روسی عامل سقوط طیاره بی‌پیلوت در دریای سیاه است


طیاره بی پیلوت آمریکایی نوع MQ-9 Reaper
طیاره بی پیلوت آمریکایی نوع MQ-9 Reaper

ایالات متحده آمریکا می‌گوید که یک طیاره بی پیلوت جاسوسی‌اش را روز سه‌شنبه 14 مارچ پس از آن در دریای سیاه سقوط داد که از سوی جت های روسی رهگیری و پس از برخورد با یکی از آنها آسیب دید.

آمریکا این اقدام روسیه را "خطرناک و غیرحرفه‌ای" خوانده است.

پس از اینکه پنتاگون اعلام کرد رهگیری طیاره بی پیلوت MQ-9 Reaper در حریم هوایی بین‌المللی باعث از بین رفتن آن شده است، در اعتراض به این موضوع واشنگتن سفیر روسیه را بخاطر عملکرد «بدون ملاحظه» پیلوت‌های دو فروند جت سوخو ۲۷ روسی، احضار کرد.

جنرال پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت، این جت‌ها بالای طیاره بی پیلوت MQ-9 تیل ریختند تا به ساحه دید آن آسیب برسانند و بعد هم از نزدیکی آن عبور کردند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این حادثه نقض آشکار قوانین بین المللی است.

جنرال رایدر گفت که نیروهای ایالات متحده مجبور شد این طیاره بی پیلوت را به دلیل آسیب دیدگی در هنگام رهگیری در دریای سیاه سقوط دهد.

رایدر گفته که در زمان وقوع حادثه از هیچ گونه ارتباط رادیویی بین مقامات روسیه و ایالات متحده اطلاعی نداشته است.

وزارت دفاع روسیه برخورد جت‌های این کشور با طیاره بی پیلوت امریکایی را تکذیب کرد و گفت که این طیاره پس از "مانور تند" سقوط کرده است. وزارت دفاع روسیه گفته که این طیاره بی پیلوت در نزدیکی شبه جزیره کریمیا شناسایی شده است.

روسیه شبه جزیره کریمیا را به طورغیرقانونی در سال 2014 از اوکراین ضمیمه خاکش کرد.

وزارت دفاع روسیه گفت: " جت های جنگی روسی از سلاح‌های خود استفاده نکردند، با [طیاره بی پیلوت] تماس نداشتند و به بطور مصون به پایگاه هوایی اصلی خود بازگشتند".

آناتولی آنتونوف سفیر روسیه در آمریکا پرواز طیاره بدون سرنشین ایالات متحده آمریکا را "تحریک آمیز" خوانده و گفته که هیچ دلیلی وجود ندارد که طیاره های نظامی ایالات متحده در نزدیکی مرزهای روسیه پرواز کنند.

آنتونوف پس از دیدار با کارن دونفرید، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا، تاکید کرد که جت های روسی به طیاره بدون سرنشین آمریکایی اصابت نکرده و از سلاح های آنها استفاده نشده. او گفت که مسکو خواهان روابط "عملی" با واشنگتن است.

وی افزود: "ما خواهان هیچ رویارویی بین آمریکا و روسیه نیستیم."

چاک شومر، رهبر اکثریت در مجلس سنای آمریکا این حادثه را "یک اقدام بی باکانه دیگر" از سوی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و ارتش وی خواند.

شومر در سخنانی خطاب به سنای آمریکا گفت: "می‌خواهم به آقای پوتین بگویم، قبل از اینکه تنش بگونه ناخواسته تشدید شود، این رفتار را متوقف کنید".

جنرال جیمز هکر، فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا، گفت: "طیاره بی پیلوت MQ-9 در حال انجام ماموریت معمول (اطلاعات، نظارت، شناسایی) در حریم هوایی بین‌المللی بود که توسط یک جت روسی رهگیری و مورد اصابت قرار گرفت".

جنرال هکر گفت که این برخورد منجر به از دست دادن کامل طیاره بی پیلوت MQ-9 شد. او گفت که لاشه آن هنوز پیدا نشده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، به سی‌ان‌ان گفت که این طیاره متعلق به ایالات متحده است و اردوی ایالات متحده نمی‌خواهد هیچ کشور دیگری به آن دست پیدا کند.

دیپلمات‌های ناتو در بروکسل این رویداد را تأیید کردند، اما گفتند که انتظار ندارند بلافاصله به یک رویارویی بیشتر تبدیل شود.

در بیانیه ایالات متحده آمده است که این حادثه نمونه‌ای از اقدامات خطرناک پیلوت‌های روسی در هنگام تعامل با طیاره های ایالات متحده و متحدانش بر فراز حریم هوایی بین المللی از جمله بر فراز دریای سیاه است.

در این بیانیه آمده است که نیروهای ایالات متحده به طور معمول در هماهنگی با کشورها و قوانین بین المللی طیاره ها را در سراسر اروپا بر فراز قلمرو مستقل و در سراسر حریم هوایی بین المللی به پرواز در می آورند.

جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید در تماسی با خبرنگاران گفته که رهگیری طیاره های غیر روسی توسط روسیه "غیر معمول نیست." او گفته که این اقدام روسیه به دلیل "خطرناک، غیرحرفه‌ای و بی باکانه بودن قابل توجه است.

آقای کربی گفت: "اگرچه این اولین رهگیری در نوع خود نبود، اما اولین رهگیری بود که منجر به سقوط یک طیاره بی پیلوت آمریکایی در دریای سیاه شد."

کربی افزود: "ما اکنون یک سال است که به طور مداوم بر فراز آن حریم هوایی پرواز می‌کنیم و به انجام آن ادامه خواهیم داد."

منابع گزارش: AP, Reuters, and AFP

XS
SM
MD
LG