لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

زنان تجارت پیشه افغان در یک نمایشگاه تولیدات و صنایع در دُبی اشتراک کرده اند


برخی از تولیدات صنایع دستی زنان افغان که همواره در نمایشگاه ها به معرض دید و فروش قرار داده میشود
برخی از تولیدات صنایع دستی زنان افغان که همواره در نمایشگاه ها به معرض دید و فروش قرار داده میشود

نمایشگاه سه روزه با اشتراک ده ها زن تجارت پیشۀ افغان در هوتلی در شهر دُبیِ امارات متحدۀ عربی پنجشنبه آغاز شد.

برنامۀ توسعه ای سازمان ملل متحد این نمایشگاه را حمایت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، بنابر محدودیت های ویزه و سفر، بسیاری از زنان تجارت پیشه از کابل نتوانستند به دُبی سفر کنند٬ آنان در عوض٬ به گونۀ آنلاین در نمایشگاه اشتراک کردند.

ریحانه کریم به نمایندگی از ریاست اتاق تجارت زنان افغانستان در این نشست گفت، برای رسیدن به مشتریانی که می خواهند از حقوق زنان حمایت کنند، روی ایجاد یک مارک تجارتی کار می کنند.
او افزود که مشتریان شان در اروپا، امریکا و امارات متحدۀ عربی می خواهند از زنان افغان پشتیبانی کنند و بنابرین باید به آن ها فرصت دهند:

ریحانه کریم: ما می خواهیم از طریق اتاق تجارت زنان مارک «تولید زنان افغان» را ایجاد کنیم

"هدف، آغاز و توسعۀ بازار صادراتی برای محصولات افغانی است. در واقع، ما می خواهیم از طریق اتاق تجارت زنان مارک «تولید زنان افغان» را ایجاد کنیم."

خانم کریم افزود که مشتریان شان با خریدن محصولات با کیفیت زنان افغان، آن ها را کمک می کنند تا سر پای خود بایستند و به خودکفایی مالی برسند.

زنان افغان در تلاش اند تا بتوانند برای محصولات خود بازار های بیشتری پیدا کنند
زنان افغان در تلاش اند تا بتوانند برای محصولات خود بازار های بیشتری پیدا کنند

به گزارش رویترز، شماری از اشتراک کنندگان نمایشگاه گفتند که محدودیت های طالبان بر زندگی اجتماعی زنان و اقتصاد ورشکستۀ افغانستان، بر تجارت شان اثر گذاشته است.

عاصمه کوهستانی یکی از آنان است:

"زمانی که ما در زمان جمهوریت کار می کردیم، قیودات بر زنان نبود. اما حالا در بخش کار ما یک سلسله قیودات وضع شده. مثلاً در شرکت ما، من به حدود هشتاد زن در دو بخش آموزش می دادم، اما فعلاً بخش آموزشی ما کاملاً ختم شده است و هشتاد نفر به بیست تن رسیده است. بازار ها بسیار خراب شده. بازار نیست. کار و اقتصاد مردم به صفر رسیده."

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته است که از فعالیت های تجارتی به رهبری زنان حمایت می کند و از جامعۀ جهانی خواسته است که زنان تجارت پیشه را یاری برساند.
پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان و منجمد شدن میلیارد ها دالر د افغانستان بانک و وضع تحریم ها بر سکتور بانکی این کشور، اقتصاد افغانستان به شدت زیان دیده است.
این در حالی است که حکومت طالبان در ماه دسمبر زنان را از کار کردن در اداره های منع کرد، اقدامی که با واکنش های تند داخلی و خارجی به همراه شد.

XS
SM
MD
LG