لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۰۸

فرا رسیدن ماه مبارک رمضان؛ بسیاری از خانواده ها توان خرید مواد غذایی را ندارند


یکی از بازار های مزدحم شهر کابل
یکی از بازار های مزدحم شهر کابل

بسیاری از خانواده های فقیر در افغانستان می‌گویند، به دلیل بحران اقتصادی نمی‌توانند همانند گذشته از رمضان امسال استقبال کنند.

آنان به رادیو آزادی گفتند، چند روز محدود به آغاز روزه باقی مانده، اما همانند سال‌های گذشته قیمت مواد خوراکه در بازارها بلند است.

زینب باشندۀ شهر کابل است.

او می‌گوید به آغاز ماه رمضان تنها چند روز محدود باقی مانده است، اما نرخ مواد خوراکی در بازارها کمر شکن است.

به گفتۀ زینب، در این گونه وضعیت که بیکاری زیاد است و از کمک هم خبری نیست، آمادگی گرفتن برای رمضان مشکل است.

"از یک طرف بیکاری و از طرف دیگر اقتصادهای همه ضعیف است، از همه‌گی. مردم حیران ماندند که چه کنند حتی نان به خوردن ندارند، نه کار است نه از طرف کدام موسسه کمک می‌شود اگر کمک هم شود به مرم‌های پولدار می‌رسد نه به مردم غریب و نیازمند، امسال مردم افغانستان بسیار به مشکلات اند خداوند دیگه خیر را پیش کند".

پس از تسلط طالبان در افغانستان٬ توان خرید مردم در کابل و سایر شهر های افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش یافته است
پس از تسلط طالبان در افغانستان٬ توان خرید مردم در کابل و سایر شهر های افغانستان به دلیل مشکلات اقتصادی کاهش یافته است

زینب می‌گوید، در دیگر کشورهای اسلامی با فرا رسیدن روزه با مردم کمک می‌شود و نرخ مواد خوراکی کاهش می‌یابد، اما به گفتۀ او، در افغانستان همه چیز برعکس است.

یکی دیگر از باشندگان شهر کابل نیز از افزایش نرخ اجناس مختلف در ماه رمضان و قبل از ماه رمضان در نتیجۀ حاکمیت دوبارۀ طالبان شکایت دارد.

او که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود، به رادیو آزادی گفت:

زینب : دیگر کشورهای اسلامی با فرا رسیدن روزه با مردم کمک می‌شود و نرخ مواد خوراکی کاهش می‌یابد، اما در افغانستان همه چیز برعکس است.

"یکی دو سال پیش قیمت آرد ۱۸۰۰بود اکنون ۲۴۰۰ یا ۲۵۰۰ شده است، قیمت یک پیپ روغن ۱۵۰۰ بود حالا ۲۰۰۰ است برنج حدود ۲۷۰۰بود اکنون ۳۴۰۰ است".

در نظام جمهوری پیشین و پیش از حاکمیت دوبارۀ طالبان هم در آستانۀ ماه رمضان نرخ اجناس افزایش می‌یافت و مردم همواره از این موضوع شکایت داشتند.

اما نعمت الله بارکزی، سخنگوی شاروالی کابل زیر حاکمیت طالبان به رادیو آزادی گفت، آنان همیشه نرخ‌ها را کنترل می‌کنند و به ۲۲ ناحیه کابل نرخ نامه توزیع می‌کنند.

قیمت مواد خوراکی همواره در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد و بسیاری از شهروندان افغانستان تاجران را برای بلند بردن نرخ ها مقصر می دانند
قیمت مواد خوراکی همواره در ماه مبارک رمضان افزایش می یابد و بسیاری از شهروندان افغانستان تاجران را برای بلند بردن نرخ ها مقصر می دانند

"این نرخنامه در تمام بازارهای شهر کابل تطبیق می شود در ۲۲ ناحیه کابل، ۲۲ عملیات تنظیم مارکیت‌ها وجود دارد که از این نرخنامه نظارت می‌کنند در عین حال گزمۀ ما در بازار موجود است اگر کسی سرکشی کند با وی برخورد قانونی می‌شود".

بر اساس شمار تقویم سال، فقط چهار روز دیگر به ماه مبارک رمضان باقی مانده است.

این دومین روزه پس از حاکمیت دوم طالبان در افغانستان است، سال گذشته هم مردم شکایت داشتند که اجناس در ماه روزه قیمت شده بود.

امسال اما افزایش بیکاری به مشکلات اقتصادی مردم افزوده وضعیت اقتصادی مردم بیشتر از پیش خراب شده است. حکومت طالبان در ماه دسامبر سال گذشتۀ میلادی بر کار زنان در اداره‌های غیردولتی محدودیت وضع کردند. شماری از این زنان که پیش از این به رادیو آزادی گفتند که سرپرست خانواده‌های خود اند و نان‌آور دیگری ندارند.

پس از این تصمیم طالبان بسیاری از سازمان‌های امدادرسان فعالیت‌شان را در افغانستان به گونۀ کامل یا قسمی متوقف کردند که این تصمیم آنها روند کمک رسانی به مردم نیازمند را متاثر کرده است.

XS
SM
MD
LG