لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۶

ذبیح‌الله: تفریح کنندگان از سوی طالبان به خانه هایشان برگشت داده شدند


همزمان با رسیدن نوروز و سال نو، برخی از خانواده‌هایی که برای تفریح و میله به اماکن تفریحی و یا برای بازدید از بستگان‌شان رفته اند، می‌گویند که طالبان مانع گشت و گذار آنها در روز نوروز شده اند.

ذبیح الله که با جمعی از دوستانش برای تفریح به تپه­‌ای در قصبۀ کابل رفته بودند، می‌گویند که نیروهای طالبان فیرهای هوایی کردند و آنها و خانواده‌هایی را که به تفریح رفته بودند، از این منطقه بیرون کردند.

او به رادیو آزادی گفت:
"وقتی ما رفتیم ده دقیقه نگذشت که ما نشسته بودیم که نیروهای طالبان آمدند و فیر هوایی کردند. همه خانواده‌ها را پس خانه فرستاندند، ما را هم گفتند که برای ما امر شده که تجلیل از نوروز حرام است بروید و فردا بیایید. برای ما تاسف بار است که در نوروز نمی‌توانیم یک جای آرام برویم، کابل جای تفریحی ندارد، مجبور جای برویم که حداقل آرامش باشد."

کبرا، باشندۀ ولایت هرات هم به رادیو آزادی می‌گوید، با خانواده می‌خواستند که به بازدید اقوام‌شان به منطقۀ پل هاشمی این ولایت بروند، اما توسط نظامیان طالبان برگشت داده شدند:
"ما روان بودیم که در مسیر راه منطقۀ پل رواشان موتر ما را نگهداشتند و گفتند که باید به خانه برگردیم، ما گفتیم که امروز دعوت هستیم و خانۀ فامیل‌های‌مان می‌رویم. آنها گفتند امروز چون نورزو است، اصلاً دید و بازدید منع است و اگر تفریح، زیارت و یا خانۀ دوستان و فامیل‌هایتان می‌روید در روز دیگری بروید."

دو باشندۀ دیگر هرات که به دلایل امنیتی نخواستند نام و صدایشان در گزارش منتشر شود، می‌گویند که نیروهای طالبان دیروز سه‌شنبه در منطقۀ تفریحی دهنۀ کمر کلاغ این ولایت مانع ورود خانواده‌هایی که وسایل میله داشتند، به این منطقه می‌شدند.

آرشیف - شهر مزارشریف
آرشیف - شهر مزارشریف

اما ظاهراً در برخی ولایت‌های دیگر، شهروندان با رفتن به تفریحگاه‌ها و بازدید از بستگان‌شان از نوروز بزرگداشت کردند.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، روز سه‌شنبه هیچ ممانعتی برای مردمی که در کابل به محلات تفریحی می‌رفتند، وجود نداشت و اگر در موردی کدام ممانعتی صورت گرفته باشد، در بارۀ آن تحقیق خواهند کرد.

عاکف مهاجر، سخنگوی وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان هم پیش از این گفته بود که آنان کاری به تجلیل کنندگان نوروز ندارند. اما روز گذشته محمد یحی عارف، یکی از کارکنان این وزارت در ویدیویی که در صفحۀ توییتر این وزارت نشر شده، گفته که تجلیل از نوروز "حرام" است.

این در حالیست که در روز نوروز با وجود محدودیت‌ها در زیارت سخی در کابل مراسم جهنده بالا برگزار شد، اما در شهر مزارشریف برخلاف سال‌های گذشته، هیچ برنامۀ رسمی و مردمی برگزار نشد.

نوروز که جشن باستانی افغانستان، ایران، تاجیکستان و چند کشور دیگر است، به پیشواز آغاز بهار و تحویل سال خورشیدی تجلیل می‌شود که با حاکمیت دوبارۀ طالبان، از این روز در افغانستان به گونۀ رسمی تجلیل نمی‌شود و تعطیلی عمومی این روز نیز برداشته شده است.

XS
SM
MD
LG