لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۶

بزنس تایمز: بعضی اعضای طالبان دختران خود را به مکاتب خانه‌گی و یا مکاتب خارج از کشور می‌فرستند


شماری از مقام های حکومت طالبان
شماری از مقام های حکومت طالبان

روزنامه بزنس تایمز در شماره اخیر خود نوشته، با وجود بسته شدن مکاتب دختران در افغانستان توسط طالبان، بعضی از اعضای رهبری این گروه دختران خود را پنهانی به مکاتب خانه گی و یا مکاتب خارج از کشور می‌فرستند.

در فرمان ملا هبت الله رهبر طالبان همان تصمیم این گروه که زنان و دختران را در سالهای دهه ۱۹۹۰ از کار و درس محروم ساخته بود دوباره احیا شد.

بزنس تایمز به یک مقاله وال ستریت ژورنال اشاره می‌کند که نوشته است ‌یک تعداد از دختران و یا اعضای اناث خانواده بزرگان طالبان به مکاتب خصوصی در داخل افغانستان و پاکستان می‌روند تا علم بیاموزند.

به نوشته روزنامه بعضی از مقامات بلند رتبه طالبان واضح ساخته اند که با چنین تصامیم رهبری خود موافق نیستند و بطرفداری رفتن دختران به مکاتب و یا آموزش تعلیمات عالی آنها سخن می‌گویند.

سراج الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان در ماه فبروری گفته بود به همان اندازه که آنها برضد دشمن شدید عمل می‌کردند، به همان اندازه باید در برابر مردم از نرمی و تعادل کار بگیرند و از اعمال دکتاتوری دست بکشند و نگذارند که مردم در حاکمیت آنها رنج ببرند.

ملا یعقوب سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان که فرزند ملا محمد عمر موسس گروه طالبان است نیز به تعقیب حقانی گفت باید همیشه به خواسته های برحق مردم گوش بدهند.

عبدالحکیم شرعی سرپرست وزارت عدلیه حکومت طالبان هم تصدیق نمود که اعضای کابینه طالبان با فرمان رهبری این گروه در مورد مکاتب اختلاف نظر دارند.

از این رو به نوشته روزنامه سرپرست وزیران حکومت طالبان چندین بار به کندهار سفر کردند تا در این مورد با رهبر خود صحبت کنند، ولی تا حال موفق نشده اند که ملا هبت الله را به باز نمودن دروازه های مکاتب بالاتر از صنف ششم بروی دختران قانع بسازند.

روزنامه اندیپندنت در شماره اخیر خود به تعیین رئیس نو دافغانستان بانک اشاره نموده و نوشته است آن رهبر طالبان که با تحریم های ملل متحد رو به روست از این به بعد بانک مرکزی افغانستان را اداره خواهد کرد.

طالبان ملا هدایت الله بدری را که سرپرست وزارت مالیه آنها بود به این مقام تعیین کرده اند. او متهم است که یکزمانی برای پیشبرد حملات انتحاری پول جمع آوری می‌کرد و در جذب افراد به این عمل هم کمک می‌کرد.

به نوشته اندیپندنت اکنون جامعه جهانی باید برای فرستادن پول به افغانستان با او در تعامل باشند.

بدری که گل آقا هم یاد می‌شود در سال ۲۰۱۰ در لست تحریم های شورای امنیت ملل متحد شامل شد و اداره تحریم های حکومت بریتانیا هم در سال ۲۰۱۰ و تکرار در سال ۲۰۲۱ او را در فهرست تحریم های خود داخل نمود.

XS
SM
MD
LG