لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۵

بسته شدن بسیاری از گالری ها؛ برخی هنرمندان: طالبان کشیدن چهره را حرام اعلام کردند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

بهرنگ آتی، یکی از نقاشانی که در کابل و هرات فعالیت‌های هنری داشته، می‌گوید، در حال حاضر اوضاع هنر در افغانستان خوب نیست و هنرمندان نمی‌توانند به فعالیت‌های هنری‌شان بپردازند و از طریق آن امرار معاش کنند.

او به رادیو آزادی گفت:
"فروش تابلوها در دوران جمهوری خوب بود. ما گالری داشتیم یا فرمایش داشتیم و یا هم تابلوها را به فروش می‌رسانیدیم. ما می‌توانستیم درآمد نسبی داشته باشیم، وقتی طالبان روی کار آمدند بازار کمرنگ شد و مجبور شدم گالری خودم را ببندم."

آقای آتی می‌گوید، برخی هنرمندان دیگر را که در کابل و دیگر ولایت‌ها می‌شناسد، وضعیت مشابهی دارند و هیچ درآمدی از هنرشان ندارند.

این در حالیست که در گذشته افراد تابلوهای هنری را به عنوان هدیه در جشن‌های فراغت، تبریکی کار و تولد به یکدیگر می‌بردند، اما در حال حاضر پس از روی کار آمدن حکومت طالبان و کاهش این گونه جشن‌ها و بدترشدن وضعیت اقتصادی مردم، این تابلوها فروش چندانی ندارند.

یکی از نقاشان هرات که نخواست نامش در گزارش ذکر شود می‌گوید که ۱۰ سال در واقعیت گرایی (سبک ریالیزم) نقاشی و رسامی کرده است.

وقتی هنر سانسور شود، هنرمند نتواند از طریق هنر ایدۀ خود را بیان کند و اعتراض کند، دیگر فایده‌ای ندارند.

او می‌افزاید که در گذشته در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی شرکت کرده و حتا فرصت اشتراک در مسابقه‌های بین‌المللی را داشته، اما اکنون در کنار نبود نمایشگاه‌ها و فرصت فروش تابلوها بر هنرمندان محدودیت‌های دیگری نیز وضع شده است:
"در شرایط فعلی نه تنها اینکه تابلوهایمان به فروش نمی‌رسد، بلکه ما نمی‌توانیم در شرایط حاکم کار هنری انجام بدهیم. طالبان کشیدن چهرۀ انسان را حرام اعلام کردند، وقتی هنر سانسور شود، هنرمند نتواند از طریق هنر ایدۀ خود را بیان کند و اعتراض کند، دیگر فایده‌­ای ندارند."

در مورد ادعاهای این هنرمندان و اینکه وزرات اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان چقدر زمینۀ برگزاری نمایشگاه‌ها و فروش آثار هنرمندان را در افغانستان فراهم کرده است، از عبدالمتین قانع، سخنگوی این وزارت پرسیدیم، اما او با وجود وعده‌ای که کرده بود، تا زمان نشر گزارش حاضر به پاسخگویی نشد.

این در حالیست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان در کنار دیگر افراد شمار زیادی از هنرمندان و نقاشان نیز افغانستان را ترک کردند و هنرمندانی هم که در افغانستان زندگی می‌کنند، به دلیل کمرنگ شدن فروشات آثار هنری‌شان، دیگر کمتر دست به خلق آثار هنری می‌زنند.

XS
SM
MD
LG