لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۸ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۰

افغانستان

یوناما: حکومت طالبان دلیل بازداشت مطیع‌الله ویسا را روشن کند

مطیع‌الله ویسا فعال مدنی و مسئول انجمن (راه قلم)
مطیع‌الله ویسا فعال مدنی و مسئول انجمن (راه قلم)

دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) از حکومت طالبان خواسته که دلیل بازداشت مطیع‌الله ویسا فعال مدنی و مسئول انجمن (راه قلم) را روشن کند.

یوناما امروز سه‌شنبه در توییترش نوشته که طالبان باید محل نگهداری آقای ویسا را روشن کند و برای خانواده و نماینده قانونی او زمینه دسترسی به ویسا را فراهم کند.

خانواده مطیع‌الله ویسا ادعا کرده که او بعد از ظهر دیروز از سوی طالبان بازداشت شده است.

ولی محمد اخلاق برادر بزرگ ویسا ناوقت دیشب به رادیو آزادی گفت که برادرش پس از بیرون شدن از مسجد در خوشحال خان مینه بازداشت و به محل نامعلومی انتقال داده شده.

همچنین ریچارد بنیت گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان خواستار رهایی هرچه زودتر مطیع‌الله ویسا شده است.

آقای بنیت صبح وقت امروز در توییترش نوشته که از گزارش‌ها در مورد بازداشت ویسا از سوی طالبان نگران شده است.

حکومت طالبان تا هنوز در مورد بازداشت مطیع‌الله ویسا چیزی نگفته است.

آقای ویسا از چهارده سال به اینسو، کمپاین آموزش کودکان را در مناطق دور افتاده افغانستان آغاز کرده و این کمپاین پس از برگشت طالبان به قدرت هم ادامه دارد.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

کمپاین واکسیناسیون ضد پولیو در ۳۲ ولایت افغانستان آغاز شد

۸ میلیون کودک زیر ۵ سال در افغانستان طی ۴ روز آینده واکسینه خواهند شد.
۸ میلیون کودک زیر ۵ سال در افغانستان طی ۴ روز آینده واکسینه خواهند شد.

وزارت صحت عامۀ تحت کنترل طالبان می‌گوید که کمپاین واکسین ضد پولیو یا فلج کودکان امروز در ۳۲ ولایت افغانستان آغاز شده است.

شرافت زمان، سخنگوی این وزارت، در صفحه ایکس (توییتر سابق) خود نوشته است که این کمپاین واکسیناسیون به مدت ۴ روز ادامه خواهد داشت. به گفتۀ وی، تا چهار روز دیگر ۸ میلیون کودک زیر ۵ سال در ۳۲ ولایت افغانستان واکسین ضد پولیو را دریافت خواهند کرد.

در همین حال، سازمان جهانی صحت در خبرنامه‌ای به همین مناسبت، به طور مشخص از مادران و پدران افغان خواسته است تا کودکان خود را واکسین کرده و افغانستان را از شر ویروس فلج کودکان پاک کنند. افغانستان و پاکستان دو کشوری در جهان هستند که ویروس پولیو یا فلج کودکان هنوز هم در این دو کشور ریشه‌کن نشده است.

در هفته گذشته دو مورد مثبت فلج اطفال در ولسوالی‌های شاولیکوت و ارغستان ولایت قندهار ثبت شد.

افزایش تعداد سیم‌کارت‌های فعال در افغانستان به ۲۳ میلیون

یک شرکت دولتی و چند شرکت خصوصی در زمینۀ ارائه خدمات تلیفون همراه یا موبایل در افغانستان فعالیت می‌کنند.
یک شرکت دولتی و چند شرکت خصوصی در زمینۀ ارائه خدمات تلیفون همراه یا موبایل در افغانستان فعالیت می‌کنند.

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی حکومت طالبان می‌گوید که تعداد سیم‌کارت‌های فعال در افغانستان به ۲۳ میلیون رسیده است.

عنایت‌الله الکوزی، سخنگوی این وزارت، روز یکشنبه (۱۷ سرطان) در یک خبرنامه گفت که با کمک شرکت‌های خصوصی توانسته‌اند که ۱۰ میلیون سیم‌کارت را ثبت نام کنند و به گفتۀ او، ثبت نام ۱۳ میلیون سیم‌کارت دیگر به صورت قانونی ادامه دارد.

هدف این اقدام جلوگیری از سوء استفاده از سیم‌کارت‌هاست. این روند در نظام جمهوری قبلی پس از فروش سیم‌کارت‌های بدون ثبت نام در بازارها و افزایش شکایات مردم آغاز شد.

در افغانستان تعداد سیم‌کارت‌های فعال به ۲۳ میلیون می‌رسد و افغان‌ها هر از گاهی از بهای بلند و کیفیت پایین خدمات مخابراتی به ویژه اینترنت شکایت دارند.

مرکز توزیع تذکره‌های الکترونیکی افغانستان در امارات متحدۀ عربی گشایش یافت

افغان‌های مقیم ابوظبی، پایتخت امارات متحدۀ عربی
افغان‌های مقیم ابوظبی، پایتخت امارات متحدۀ عربی

ادارۀ ملی احصائیه و معلومات طالبان، دیروز (۷ جولای) اعلام کرد که این مرکز را به هدف ایجاد سهولت برای شهروندان افغانستان در امارات متحده عربی به ویژه ابوظبی گشوده است.

بر اساس اعلامیه، علاوه بر توزیع تذکره‌های الکترونیکی، سند تولد، سند وفات و خدمات مربوط به افغان‌های مستقر در این کشور داده می‌شود.

فقیر محمد زیار، رئیس اداره احصائیه و معلومات طالبان، در نشستی در ابوظبی به همین مناسبت گفت که آنها در تلاش هستند تا اینگونه مراکز را در کشورهای دیگر برای سهولت شهروندان افغانستان افتتاح کنند.

بیشتر افغان‌ها در امارات متحده عربی به تجارت، کارگری و کارهای خدماتی اشتغال دارند.

بر اساس آمار اتحادیۀ تجارت افغانستان، حدود ۳۰۰ هزار تن از شهروندان افغانستان در امارات متحده عربی زندگی می‌کنند.

طالبان از کشته شدن یک فرمانده مهم داعش در شرق افغانستان خبر دادند

این فرمانده ارشد داعش در ولایت ننگرهار کشته شده است.
این فرمانده ارشد داعش در ولایت ننگرهار کشته شده است.

نیروهای طالبان ادعا کرده‌اند که یکی از فرمانده‌هان مهم گروه دولت اسلامی معروف به داعش را در شرق افغانستان کشته‌اند.

روزنامه المرصاد، یکی از رسانه‌های طالبان، دیروز (۷ جولای) گزارش داد که ذاکرالله، معروف به ابوشیر، در جریان یک عملیات در ولسوالی مهمنددرۀ ولایت ننگرهار کشته شده است.

از او به عنوان فرمانده نظامی طالبان در ولسوالی مرزی اچین ننگرهار نام برده شده است. این ادعا تا اکنون از سوی منابع مستقل تائید نشده است.

پس از حاکمیت دو باره طالبان در افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱، گروه داعش مسئولیت چندین حمله مرگبار را در ولایت‌های مختلف این کشور پذیرفته است.

در این حملات، بیشتر اقلیت‌های مذهبی هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند.

غرق شدن یک جوان در دریای پنجشیر

افزایش آب دریای پنجشیر با آغاز تابستان، جان یک جوان را در پنجشیر گرفت
افزایش آب دریای پنجشیر با آغاز تابستان، جان یک جوان را در پنجشیر گرفت

مسئولان محلی طالبان در ولایت پنجشیر می‌گویند که یک جوان ناوقت روز یکشنبه در حال آب بازی در دریای پنجشیر غرق شده و جان باخته است.

عابدالله فاروقی، سخنگوی قوماندانی امنیه طالبان در ولایت پنجشیر با نشر اعلامیۀ خبری گفته است که این رویداد در روستای کورابه از مربوطات ولسوالی شتل این ولایت رخ داده است.

با فرارسیدن فصل تابستان و گرمای شدید، آب دریاها در ولایت‌های شمال کابل به ویژه پنجشیر افزایش یافته و طغیان می‌کند که هر از گاهی از باشنده‌گان این ولایت قربانی می‌گیرد.

ابراز نگرانی رئیس‌جمهور ازبیکستان از وضعیت کنونی افغانستان

رئیس‌جمهور ازبکستان از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی شده است.
رئیس‌جمهور ازبکستان از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی شده است.

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبیکستان، از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که به دلیل درگیری‌ها در سایر نقاط جهان، توجه جامعه جهانی از افغانستان دور شده است.

آقای میرضیایف روز شنبه (۱۶ سرطان) در سخنرانی خود در نشست شورای همکاری کشورهای ترک‌تبار در شوشا خواستار هماهنگی بیشتر کمک‌ها به افغانستان شد. به گفتۀ وی، وضعیت افغانستان از سوی جامعه جهانی نادیده گرفته شده است.

رئیس‌جمهور ازبکستان بر ادامۀ کمک‌ها به مردم افغانستان تأکید کرد و گفت که پایان دادن به انجماد منابع مالی افغانستان باعث بهبود وضعیت در این کشور می‌شود.

تظاهرات گسترده در اسرائیل برای رسیدن به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها

معترضان در تل‌آویب شعارهای "اکنون توافق کنید!" سر دادند و خواستار آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها شدند.
معترضان در تل‌آویب شعارهای "اکنون توافق کنید!" سر دادند و خواستار آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها شدند.

ده‌ها هزار نفر امروز یکشنبه در اسرائیل تظاهراتی را برگزار کردند. آن‌ها از حکومت می‌خواهند که برای فراهم‌آوری تسهیلات به هدف رهایی گروگان‌ها با گروه تندرو حماس - که توسط ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است - آتش‌بس برقرار کند.

براساس گزارش خبرگزاری دی پی ای آلمان، مظاهره‌کنندگان در تل‌آویب شعارهای «اکنون توافق کنید!» را سر می‌دادند. دی پی ای همچنین گزارش داد که معترضان و پولیس در حاشیۀ این گردهمایی درگیر شده و شماری از معترضان نیز بازداشت شدند.

سازمان‌دهنده‌گان این تظاهرات گفتند که این اعتراض به هدف فشار بر حکومت برای پایان دادن به مذاکرات صورت گرفته است.

جنگ در نوار غزه در ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ زمانی آغاز شد که جنگجویان گروه تندرو حماس بر برخی نقاط اسرائیل حمله کردند، ۱۲۰۰ تن را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند. به دنبال آن، ارتش اسرائیل عملیات نظامی را در نوار غزه آغاز کرد که تا کنون ادامه دارد. در نتیجۀ عملیات ارتش اسرائیل بر نوار غزه هزاران نفر کشته و زخمی شده‌اند.

ایجاد تغییرات در چند وزارتخانه‌ و ادارۀ حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان از ایجاد این تغییرات در شبکۀ ایکس «توئیتر سابق» خبر داده است.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان از ایجاد این تغییرات در شبکۀ ایکس «توئیتر سابق» خبر داده است.

حکومت موقت طالبان از یک سلسله تغییرات در وزارت معادن و پترولیم، سایر وزارت‌ها و ادارات خبر داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، شام دیروز (۶ جون) در شبکه اکس (توئیتر سابق) فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، را منتشر کرد که بر اساس آن، ملا هدایت‌الله بدری، سرپرست سابق دافغانستان بانک، به جای شهاب‌الدین دلاور به عنوان سرپرست وزارت معادن و پترولیم منصوب شده و آقای دلاور به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر افغانستان تعیین شده‌است. همچنین معاون سابق د افغانستان بانک به حیث سرپرست این بانک، تعیین شده است.

در عین حال، ملا نورالدین ترابی، سرپرست سابق معاونیت جمعیت هلال احمر، به حیث سرپرست اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی و مطیع‌الله خالص، سرپرست سابق جمعیت هلال احمر، به عنوان سرپرست ریاست اداره ملی حفظ محیط زیست افغانستان تعیین شده‌اند.

همچنین از تعیینات در وزارت‌های صنعت و تجارت، اطلاعات و فرهنگ و شماری دیگر از ادارات، در سطح معینیت‌ها خبر داده شده، اما اکثر آنها از مقامات سابق طالبان هستند که از مقام به مقام دیگر منصوب شده‌اند.

امامعلی رحمان: اعمار سرک و خط ریل در دهلیز «چین، تاجکستان، افغانستان» ضروری است

امام علی رحمان اعمار سرک و خط ریل را برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی در دهلیز «چین، تاجیکستان و افغانستان» ضروری خواند.
امام علی رحمان اعمار سرک و خط ریل را برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی در دهلیز «چین، تاجیکستان و افغانستان» ضروری خواند.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، می‌گوید که برای اعمار سرک و خط ریل در امتداد دهلیز «چین، تاجیکستان، افغانستان» اقدامات عملی اتخاذ شود.

خبرگزاری «ترند» آذربایجان دیروز (۶ جون) گزارش داد که امامعلی رحمان، پس از ملاقات با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در تاجیکستان، در یک کنفرانس خبری گفته است که «اعمار و بازسازی سرک در مسیر ولسوالی‌های سرحدی کلایی، خمب، ونچ و روشان این کشور، در بهبود دهلیز ترانزیتی بین چین، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه کمک خواهد کرد.»

آقای رحمان همچنین اعمار سرک و خط ریل را در امتداد مسیر «چین، تاجیکستان و افغانستان» برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی، مهم خوانده است.

روسای جمهور چین و تاجیکستان از تداوم همکاری در چارچوب ابتکار «یک کمربند، یک راه» نیز ابراز خرسندی کرده‌اند.

هشدار خشکسالی و قحطی در بخش‌هایی از افغانستان درپی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر

گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشکسالی و ضعف اقتصادی است.
گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشکسالی و ضعف اقتصادی است.

یک نهاد بین‌المللی «پیش‌بینی قحطی» می‌گوید که به دلیل جاری شدن سیلاب‌های اخیر در افغانستان، خطر قحطی تا ماه سپتمبر آینده در افغانستان وجود دارد.

در گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا که دیروز (۶ جون) منتشر شده، گفته شده که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشک‌سالی است و عدم فعالیت‌های عمدۀ اقتصادی، باعث شده تا افغان‌ها نتوانند به غذا و عایدات دسترسی داشته باشند.

براساس این گزارش، ممکن است باشنده‌گان بخش‌های شمال‌شرق، شمال و جنوب افغانستان به کمک‌های عاجل بشری نیاز داشته باشند.

این اداره تخمین کرده که اثرات خشکسالی ممکن است در برخی مناطق از اکتوبر سال جاری تا جنوری ۲۰۲۵ میلادی ادامه یابد.

سطح عایدات مردم افغانستان به دلیل ضعف اقتصادی و جنگ‌های گذشته، هنوز هم پایین است و تعداد افرادی که به کمک‌های بشری بین‌المللی نیاز دارند، بیش از نصف نفوس افغانستان است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG