لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

اوضاع افغانستان یکی از موضوعات مورد بحث نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو شانگهای


نشست مشاوران امنیت ملی کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای امروز چهارشنبه در دهلی نو پایتخت هند با حضور کشورهای آسیای مرکزی برگزار شد.

پاکستان و چین نیز به گونۀ مجازی در این نشست اشتراک کردند.

شورای امنیت ملی هند (ان اس ای) میزبان این نشست بود.

آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند در جریان سخنرانی‌اش در افتتاحیۀ این نشست از تمام اعضای این نشست خواست که بر حفظ تمامیت ارضی کشورها، مبارزه با تروریسم و صلح جهانی تمرکز کنند.

" تروریزم و همه انواع آن و تامین مالی آن جدی‌ترین تهدید برای صلح و امنیت بین‌المللی است.هرگونه اقدام تروریستی بدون در نظر داشت انگیزۀ آن غیرقابل توجیه است. همه کشورها باید به تعهدی که در پروتکل‌های مربوط به تروریسم از جمله قطعنامۀ ۱۲۶۷ و ۱۳۷۳ سازمان ملل متحد پایبند بمانند."

بررسی اوضاع افغانستان نیز در کنار موضوعات مبارزه با تروریزم و مواد مخدر و بررسی وضعیت منطقه، شامل اجندای این نشست بود.

خان زمان امرخیل، آگاه امور سیاسی می‌گوید که برگزاری نشست شانگهای و شامل شدن افغانستان در اجندای این گونه نشست‌ها هنگامی می‌تواند تاثیر داشته باشد که نقش کشور‌های همسایه در مبارزه با ترورزیم در افغانستان واضح شود.

او به رادیو آزادی گفت:
"حکومت فعلی باید این اطمینان را به جهان بدهد که اجازۀ استفادۀ خاک افغانستان علیه امنیت منطقه را نمی‌دهند. تا زمانیکه همکاری کشورهای همسایه باشد، هیچ گاه افغانستان نمی‌تواند به منطقه تهدید باشد."

اما حکومت طالبان همواره گفته که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه هیچ کشوری نخواهد شد.

قرار است دو نشست دیگر سازمان همکاری شانگهای در ماهای اپریل و می سال جاری در هند برگزار شود.

هرچند افغانستان عضو ناظر اين سازمان است، اما در نشست دهلی نو از مقام‌های حکومت طالبان دعوت نشده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره تا زمان نشر گزارش پاسخ نداد.

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ ایجاد شده که چین، روسیه، قزاقستان، قرغزستان، تاجیکستان، ازبکستان، هند، ایران و پاکستان اعضای دایمی آن استند.

افغانستان، بلاروس و منگولیا در آن نقش نظارتی دارند و عربستان سعودی هم به تازگی اعلام کرده که شامل اعضای ناظر این سازمان شده است.

XS
SM
MD
LG