لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

سوفان سنتر: شاخه ولایت خراسان داعش در افغانستان هنوز هم تهدید جدی بشمار می‌رود


شماری از جنگجویان داعش. عکس از آرشیف
شماری از جنگجویان داعش. عکس از آرشیف

نشریه مرکز تحقیقاتی سوفان سنتر در شماره اخیر خود می‌نویسد که شاخه ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان هنوز هم تهدید جدی بشمار می‌رود.

سوفان سنتر که بحث‌های استراتیژک و تحلیل‌ها در مورد امنیت جهانی را منتشر می‌کند به این سخنان جنرال مایکل کوریلا قوماندان فرماندهی مرکزی ایالات متحده، (سنتکام) اشاره کرده که گفته است به شکلی که شاخه ولایت خراسان گروه داعش در افغانستان به پیش می‌رود ظرف شش ماه قادر به عملیات در خارج از افغانستان خواهد بود.

حکومت طالبان در افغانستان می‌گوید که داعش تهدیدی بزرگی به شمار نمی‌رود و اینکه سرکوب شده است، اما به نوشته نشریه سوفان سنتر بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در ماه اگست سال ۲۰۲۱ تحلیلگران امور تروریزم هشدار داده اند که با بیرون رفتن قوای امریکا از افغانستان و محدود شدن دسترسی به استخبارات از منابع انسانی راه برای فعالیت بیشتر داعش در افغانستان باز شده است.

نشریه به حملات گروه داعش در افغانستان علیه اهداف چین، روسیه و پاکستان اشاره کرده و نوشته که داعش در سطح جهان منابع بیشتری را به سمت متحدین خود در افغانستان و افریقا سوق داده، زیرا هسته اصلی آن در سوریه تحت حملات شدید قرار دارد.

نشریه با اشاره به اختلافات بین گروه داعش و طالبان افغان گفته که داعش می‌خواهد با چنین حملات خود در افغانستان به دو هدف برسد اول هدف تبلیغاتی و دیگرش ایجاد شرمساری برای طالبان تا این پیام رسانده شود که حکومت برسر اقتدار طالبان در افغانستان توان ایجاد ثبات و دفاع از منافع داخلی و خارجی را ندارد.

در بخش دیگر نشریه سوفان سنتر می‌خوانیم که با تغییر مسیر توجه امریکا و جهان به جنگ اوکرائین، خطر آن وجود دارد که توجه به مبارزه با تروریزم کاهش یابد و در شعاع آن شاخه خراسان گروه داعش بیشتر رشد کند.

نشریه پوهنتون میدل سیکس بریتانیا به سرنوشت دختران و زنان افغان توجه کرده و نوشته است که حکومت بریتانیا در این رابطه غفلت کرده است.

یک دانشمند و اکادمیسین این پوهنتون به نام نیلم راینا تلاش دارد که در پارلمان بریتانیا گروهی از زنان را برای حمایت از زنان و دختران افغان ایجاد کند.

به گفته خانم راینا، بریتانیا در وقت خروج متحدین خود از افغانستان سهل انگاری کرد و این پروسه توسط بریتانیا مانند جرمنی و کشورهای دیگر دقیق نبود و از اینرو، بسیار زنان و دختران افغان در یک فضای تبعیض جنسیتی که از کار و تعلیم محروم شده اند، عقب گذاشته شدند و اکنون بسیاری شان با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند.

خانم راینا همچنان گروهی را تشکیل کرده است تا آگاهی دهی در پارلمان بریتانیا در مورد زنان افغان را بیشتر کند.

XS
SM
MD
LG