لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۳۱ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

شماری از مالکان فروشگاه‌های آنلاین: بازار فروشات‌ ما کاهش یافته است


شمس همکار مالک یکی از فروشگاه‌های آنلاین در کابل می‌گوید که بازار فروش‌شان این روزها گمرنگ شده است.

او به رادیو آزادی گفت که با بودجۀ ۱ هزار دالری کار فروشات آنلاین را در سال ۲۰۱۶ آغاز کرده بود و در سال‌های گذشته توانسته بود سرمایه‌اش را به ده هزار دالر برساند.

شمس می‌گوید، اما این روزها به دلیل مشکلات اقتصادی که دامنگیر مردم افغانستان شده، کار و بارش کمرنگ شده و در زیان است: "در آن سال‌ها فروشات خیلی خوب بود در ضمن این که فروشات بود پول هم بود فعلاً اگر از نگاه فیصدی بگویم کار و بار آنلاین از پنجاه فیصد هم پائین‌تر آمده است، همان سرمایۀ قبلی که پیدا شده بود، حتی پنجاه فیصد آن هم مصرف شده و تاوان کرده ام."

پرویز عزیزی یکی دیگر از جوانان است که مصروف فروش تلویزیون و وسایل برقی از طریق بازار آنلاین است.

او نیز می‌گوید، بازار فروشات‌شان از طریق آنلاین کمرنگ شده و به گفتۀ او در هفتۀ گذشته هیچ فروشی نداشته است.

او که از ۵ سال به این‌سو در بخش فروشات آنلاین کار کرده، از مشکلات این بخش به رادیوآزادی گفت:
"فعلاً مردم طرفدار این نیست که آنلاین خریداری کنند، مردم به بازار می‌آیند و جنس را چک می‌کنند و هرچه را که ضرورت داشته باشند ارزان‌ترین قیمت و پائین‌ترین کیفیت را پیدا کرده و می‌خرند. تمام سرمایه‌گذاری‌ها بند است و همه روزه بازارش ضعیف‌تر می‌شود."

در همین حال شماری از مشتریان بازار آنلاین می‌گویند که به دلیل نبود کار و درآمد نمی‌توانند از بازار آنلاین اجناس خریداری کنند.

ماجبین سالار یکی از مشتریان فرشگاه‌های آنلان به رادیوآزادی گفت که وی در گذشته که شغل داشت بیشتر لوازم ضروری‌اش را از فروشگاه‌های آنلاین خریداری می‌کرد اما حالا که بیکار شده نمی‌تواند از فروشگاه‌های آنلان خرید کند:
"بعد از آمدن طالبان کار خود را از دست دادم و فعلاً خانه نشین شده‌ام وضعیت اقتصادی‌ام چندان خوب نیست و فعلاً نمی‌توانم اجناسی را ضرورت دارم به دست می‌آوردم متاسفانه که سطح اقتصاد بیشتر خانواده خیلی پایین آمده و نمی‌توانند خرید‌های را که قبلاً آنلاین انجام می‌دادند حالا انجام دهند."

این که وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان چه برنامه‌ای را برای دوباره رونق گرفتن کار فروشات آنلاین روی دست دارد، از عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت پرسیدیم، اما او با وجود وعده‌ای که کرده بود، پاسخ نداد.

فروشگاه‌های آنلاین در افغانستان یکی از شیوه‌های جدید کسب و کار در بین مردم بود که در سال‌های پیش از سقوط نظام جمهوریت بازار گرمی داشت.

بیشتر این فروشگاه‌ها، صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی داشتند و با استفاده از این صفحات کالاهایشان را تبلیغ می‌کردند و به جذب مشتری می‌پرداختند.

با این وجود برخی از مشتریان فروشگاه‌های آنلاین پیش از این انتقاد کرده بودند که کیفیت کالاهایی که در تبلیغات این فروشگاه‌ها به نظر می‌رسد تا کالایی که به مشتری می‌رسانند خیلی تفاوت دارد.

XS
SM
MD
LG