لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۸

در جریان زمستان بیش از ۴.۳ میلیون واقعه امراض تنفسی در افغانستان ثبت شده‌اند


آرشیف - شفاخانه ولایت غور
آرشیف - شفاخانه ولایت غور

مصور نام دارد و می‌گوید در ماه جدی سال گذشته خواهرزاده یک ساله‌اش به دلیل مشکلات شدید تنفسی در شفاخانه صحت طفل اندراگاندی کابل جان داد.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت که خواهرزاده‌اش مبشر نام داشت و مدت دو شب را در این شفاخانه بستری بود: "من خودم همرایش دو شب در شفاخانه بودم. سیستم تنفسی‌اش بلکل از کار افتیده بود، به درستی نفس کشیده نمی‌توانست، اکسیجن برایش نصب کرده بودند، هوا زیاد سرد بود و بالاخره پس از دو شب و روز جان داد."

او می‌گوید خواهرش شش دختر دارد و این یگانه پسری خانواده بود که در زمستان به اثر بیماری تنفسی جان باخت و اعضای خانواده‌اش را به شدت نگران کرد.

در همین حال وزارت صحت عامه حکومت طالبان نیز تأیید می‌کند که در زمستان سال گذشته واقعات بیماری‌های تنفسی در افغانستان بیشتر شده بود.

شرافت زمان سخنگوی این وزارت در صحبت با رادیو آزادی در این مورد گفت: "بدبختانه که در زمستان گذشته تقریباً نزدیک به چهارونیم میلیون بزرگان و کودکان به بیماری سیستم تنفسی مصاب شده بودند، اما خوشبختانه که با ارائه بهترین خدمات صحی سطح مرگ‌ومیر کمتر بوده است، یعنی با توجه به گراف بیماران ما نزدیک به یک فیصد مرگ‌ومیر داشته ایم."

این درحالی‌ست که سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه با نشر گزارشی گفته است که در جریان زمستان در افغانستان، بیش از ۴،۳ میلیون واقعه بیماری‌های شدید تنفسی ثبت شده‌است.

بخش افغانستان این سازمان در گزارشش گفت که حدود ۴۵ درصد از بیماران، کودکان زیر پنج سال بوده اند.

در گزارش، علت اصلی افزایش بیماری‌های تنفسی در افغانستان، سرمای بیش از حد دانسته شده‌است.

شماری از خانواده‌ها در زمستان سال گذشته در صحبت با رادیو آزادی گفته بودند که به دلیل مشکلات اقتصادی و سردی هوا خود و یا خانواده‌های‌شان دچار بیماری تنفسی شده و توان تداوی‌شان را نداشتند.

XS
SM
MD
LG