لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

روسیه یک خبرنگار امریکایی والستریت ژورنال را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد


 ایوان گرشکویچ، خبرنگار روزنامۀ وال استریت ژورنال که در روسیه بازداشت شده است.
ایوان گرشکویچ، خبرنگار روزنامۀ وال استریت ژورنال که در روسیه بازداشت شده است.

سرویس خدمات امنیتی فدرال روسیه (FSB)امروز(۳۰ مارچ ) اعلام کرد که ایوان گرشکویچ، خبرنگار روزنامۀ وال استریت ژورنال در شهر اورال یکاترینبورگ دستگیر شده و متهم به جاسوسی است .

گرشکویچ، یک شهروند امریکایی مستقر در مسکو به حیث خبرنگار وال استریت ژورنال چندین هفته در یکاترینبورگ بود و در مورد نگرش روس ها نسبت به جنگ کرملین علیه اوکراین و سربازان اجیر گروه واگنر گزارش می داد .

به گفتۀ ادارۀ اف. اس. بی (FSB) ایوان گرشکویچ به دستور ایالات متحده، در حال جمع آوری اطلاعات در مورد یکی از شرکت های مجتمع نظامی-صنعتی محرم دولتی روسیه بود و این اتهام تا ۲۰ سال حبس در قبال دارد .

والستریت ژورنال در اعلامیۀ از طریق ایمیل گفته که اتهامات سرویس خدمات امنیتی فدرال روسیه را به شدت رد می کند و به دنبال آزادی فوری ایوان گرشکویچ خبرنگار مورد اعتماد و اختصاصی این روزنامه است .

والستریت ژورنال اتهامات سرویس خدمات امنیتی فدرال روسیه را به شدت رد کرده است.
والستریت ژورنال اتهامات سرویس خدمات امنیتی فدرال روسیه را به شدت رد کرده است.

خبرنگاران بدون سرحد (RSF) نیز دستگیر شدن ایوان گرشکویچ را محکوم کرده ، آن را "تقابلی" در برابر گزارش او در مورد حقایق از روسیه خوانده است .

ویب سایت میدوزا به نقل از یکی از همکاران گرشکویچ نوشته که این خبرنگار اخیراً به شهر نیژنی تاگیل، در ۱۴۰ کیلومتری شمال یکاترینبورگ سفر کرده بود، جایی که مرکز اصلی تولید تانک و چندین کارخانه دیگر تولیدات تجهیزات نظامی روسیه در آن قرار دارد .

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجۀ روسیه در شبکۀ تلگرام گفته "کاری را که کارمند وال استریت ژورنال در یکاترینبورگ انجام میداد، خبرنگاری نبوده است .

به نظر می رسد که با دستگیری گرشکویچ، اولین باری است که یک خبرنگار امریکایی پس از پایان جنگ سرد در عقب میله های زندان در روسیه قرار می گیرد و نشان دهنده تنش های فزاینده بین واشنگتن و مسکو در جریان جنگ کرملین در اوکراین است که در فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد .

گرشکویچ که خانواده اش در کودکی او از روسیه به ایالات متحده مهاجرت کرده اند، قبلاً برای خبرگزاری فرانسپرس و روزنامه های مسکو تایمز و نیویورک تایمز کار می کرد، و آخرین مقاله او در ۲۸ مارچ در وال استریت ژورنال منتشر شد.

XS
SM
MD
LG