لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۴

حکومت طالبان از وقوع سیلاب در ۲۷ ولایت افغانستان هشدار داد


سیلاب در ولایت لغمان - عکس از آرشیف
سیلاب در ولایت لغمان - عکس از آرشیف

عبیدالله نام دارد و باشندۀ ولسوالی الیشنگ ولایت لغمان است.

او می‌گوید که سیلاب‌های اخیر صدها جریب زمین زراعتی دهقانان منطقه را تخریب کرده و محصولات زراعتی‌شان را از بین برده است:
"پیاز است، گندم است، این چیزها به این وقت رسیده است. آب طغیان کرده، مقداری از زمین را با خود برده است، خسارت زیادی به مزارع وارد کرده، اما به فضل خدا آسیبی به ما نرسیده است."

امید زواک، باشندۀ روستای حیدرخیل ولسوالی مندوزی ولایت خوست به رادیو آزادی گفت، سیلاب امروز هم در زمین‌های زراعتی آنها جریان داشت و نزدیک به ۱۰ جریب زمین کشت شده را از بین برده است:
"یک قریۀ کوچک ما در این طرف قرار دارد. سیل ۱۰ جریب زمین این قریۀ کوچک را ویران کرد. در پایین خیلی قریه‌های دیگر ما هستند. یعنی این ده جریب زمین حاصل‌خیز است و خوشه‌های سبز گندم به روی آن افیتده."

سیل زدگان خواهان کمک‌های فوری اند.

این در حالیست که ریاست هواشناسی ادارۀ هوانوردی ملکی حکومت طالبان از احتمال بارش برف، باران، زمین‌لرزه و جاری شدن سیلاب در ۲۷ ولایت افغانستان به روزهای یک‌شنبه و دوشنبه هشدار داده است.

وقوع سیلاب در شهر چاریکار ولایت پروان
وقوع سیلاب در شهر چاریکار ولایت پروان

این اداره شب گذشته در صفحۀ رسمی توییتر خود نوشته است، میزان بارندگی در مناطق مختلف این ولایت‌ها از ۱۰ تا ۵۰ میلی متر و میزان بارش برف از ۱۰ تا ۳۰ سانتی متر پیش بینی شده است.

در همین حال وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان می‌گوید که در چهار روز گذشته بر اثر سیلاب در ۱۲ ولایت، ۳ تن جان باخته و ۱۰ تن دیگر زخمی شده اند.

شفیع الله رحیمی، سخنگوی این وزارت امروز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:
"۲۶۱ خانه به طور کامل و جزئی ویران شده، بیش از ۱۵۵ حیوان تلف شدند و حاصلات بیش از ۳۵۰۰ جریب زمین زراعتی از بین رفته است."

اما خبرگزاری باختر در کنترل طالبان به نقل از کرام‌الدین محمودی، آمر بخش صحت مالداری ریاست زراعت و مالداری حکومت طالبان در سمنگان، نوشته است که شب گذشته در ولسوالی رویی دوآب این ولایت ۱۰۷۰ راس مواشی در نتیجۀ جاری شدن سیلاب‌ها تلف شده اند.

بر اساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان، در جریان سیلاب‌های ماه جاری در ولایات مختلف افغانستان، ۱۶ تن جان باخته و ۸۲ تن دیگر زخمی شده اند.

همچنان حاصلات هزارها جریب زمین زراعتی از بین رفته و نزدیک به ۲۰۰۰ خانۀ به گونۀ قسمی یا کامل تخریب شده است.

XS
SM
MD
LG