لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

شهاب حکیمی: هنوز هم افغان‌ها قربانی ماین‌ها و دیگر مواد منفجر ناشده می‌شوند


عکس از آرشیف
عکس از آرشیف

علی احمد پدر دو کودکی است که در نتیجۀ انفجار ماین یکی آن کشته و دیگرش زخمی شد.

او می‌گوید، این رویداد در سوم حمل سال جاری در روستای شهیدکان ولسوالی تگاب ولایت بدخشان رخ داد:
"این مواد منفجر ناشده در میدانی بوده در زیر زمین نبوده است، از محل انفجار معلوم می‌شود که چیزی را سر سنگ گذاشتن همراه با چکش که بر آن کوبیده انفجار کرده است، طفلم که شهید شد یک پا و یک شانه‌اش میده شده و یک دستش قطع بود، یک طفل دیگرم عقب گردن و پائین پایش زخمی شده بود، یک برادرزاده‌ام شهید شد و یک خواهرزاده‌ام زیر گلویش سوراخ شده است."

همچنان در اوایل حمل سال جاری رویداد مشابهی ناشی از انفجار ماین در منطقه چهارده ولسوالی واغز ولایت غزنی سبب کشته و زخمی شدن شش تن شد.

غلام فاروق از بسته گان این خانواده در مورد به رادیو آزادی گفت:
"ماین در بین خیمه منفجر شد که پنج نفر زخمی شد و یک نفر شهید شد، در بین زخمی‌ها یک زن هم بود که خیمۀ ما را هم خراب کرد و برای ما خساره هم رسید."

ماین و مهمات منفجر ناشدۀ زیادی از چندین دهه به این‌سو از سوی جناح‌های مختلف جنگ در افغانستان جاسازی شده و با وجود سال‌ها تلاش موسسه‌های ماین پاکی، هنوز هم در برخی مناطق ماین‌ها و دیگر مهمات جنگی منفجر ناشده باقی مانده.

شهاب حکیمی رئیس موسسه ماین پاکی ام دی سی
شهاب حکیمی رئیس موسسه ماین پاکی ام دی سی

شهاب حکیمی، رئیس موسسۀ ماین پاکی "ام دی سی" به رادیو آزادی گفت بیشتر قربانیان رویدادهای ناشی از انفجار ماین و مواد منفجر ناشده زنان و کودکان هستند:
"حالا هم ماهانه بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ نفر را به دلیل انفجار ماین‌ها در کشور تلفات داریم، مرمی‌ها، ماین‌ها و بمب‌های بوشکه‌ای هنوز انفجار نکرده است، ساحات ضد پرسونل و ساحاتی که ماین‌های کلان دارد در مناطق مختلف وجود دارد که بناءً تلفات وجود دارد."

آقای حکیمی افزود که هنوز هم یک میلیارد و شش صد میلیون متر مربع ساحات مملو از ماین و مواد منفجر ناشده در افغانستان پاکسازی ناشده باقی مانده و از سوی دیگر ماین‌های بوشکه‌ای نیز تا هنوز وجود دارد که در زمان نظام پیشین جمهوریت از سوی گروه طالبان در مناطق مختلف کارگذاری شده است.

یک کارمند موسسه ماین پاکی در حال اجرای وظیفه در ولایت کندهار - عکس از آرشیف
یک کارمند موسسه ماین پاکی در حال اجرای وظیفه در ولایت کندهار - عکس از آرشیف

سازمان ملل متحد گفته است که از سال ۱۹۸۹ تا اکنون حدود ۵۷ هزار غیرنظامی در افغانستان از اثر انفجار ماین‌های ضد پرسونل و مواد منفجرۀ باقی‌مانده از جنگ‌ها کشته و زخمی شده‌اند.

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) در روز جهانی آگاهی‌دهی از خطر ماین گفته بیش از ۱۹ میلیون ماین در افغانستان پاکسازی شده است.

با این حال این دفتر تاکید کرده که هنوز هم بیش از ۴۱۵۰ خطر شناسایی شده باقی مانده که تهدیدی مرگبار برای جامعه به ویژه کودکان به شمار می‌رود.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در افغانستان نیز چند روز پیش در توییتر خود اعلام کرد که در سال ۲۰۲۲ بیش از ۷۰۰ کودک به اثر انفجار مهمات بجا مانده از جنگ‌ها در افغانستان جان داده و یا معلول شده اند.

کودکی که در ولایت فاریاب در اثر انفجار ماین هر دو پایش را از دست داده است
کودکی که در ولایت فاریاب در اثر انفجار ماین هر دو پایش را از دست داده است

به گفتۀ این سازمان، روزانه به گونه متوسط دو کودک به اثر انفجار ماین و سایر مواد انفجاری جان‌های خود را از دست می‌دهند.

در همین حال انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی آگاهی‌دهی از خطرات ماین، می‌گوید که صلح هیچ تضمینی برای سلامتی ندارد، زمانی‌که جاده‌ها و کشت‌زارها ماین‌گذاری شده باشند.

گوترش در این پیام تلاش‌های جهانی برای حفاظت از مردم در برابر ماین را ضروری دانسته است.

به اساس معلومات موسسات ماین پاکی در افغانستان، قرار بود تا سال ۲۰۲۵ سراسر افغانستان از وجود ماین و مواد منفجر ناشده پاک‌سازی شود، اما حالا به دلیل کاهش کمک‌های بین‌المللی در دو سال گذشته برای بخش ماین پاکی، این برنامه تا ده سال دیگر طول خواهد کشید.

مسئولان موسسۀ ماین پاکی "ام دی سی" در افغانستان می‌گویند که کمک‌های جهان در بخش ماین پاکی در دو سال اخیر از ۱۲۰ میلیون به ۴۰ میلیون دالر کاهش یافته است که این مسئله سبب بیکار شدن حدود ۸ هزار کارمند موسسات ماین پاکی در افغانستان نیز شده است.

این در حالیست که امروز ۴ اپریل روز جهانی آگاهی‌دهی در بارۀ خطرات ماین است که از این روز به منظور آگاهی‌دهی در بارۀ خطرات ماین‌ها و مواد انفجاری بجا مانده از جنگ‌ها از سوی سازمان‌های بین‌المللی و برخی کشورها بزرگداشت می‌شود.

XS
SM
MD
LG