لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۱

ماین های منفجر ناشده هنوز هم در افغانستان قربانی می‌گیرد


تصویر آرشیف: عملیات خنثی سازی ماین ها در افغانستان
تصویر آرشیف: عملیات خنثی سازی ماین ها در افغانستان

شماری از سازمان های و نهاد های بین المللی می گویند که با وصف چندین دهه تلاش، هنوزهم ماین ها و سایر مهمات منفجر ناشده باقی مانده از جنگ هایی گذشته در افغانستان همچنان باعث مرگ هزاران تن می شود.

کمیته بین المللی صلیب سرخ یا (ICRC) به روز سه شنبه (۴ اپریل) در تویتر خود نوشته که سالانه صدها تن در افغانستان در اثر انفجار ماین های زمینی و سایر مهمات منفجر ناشده کشته می شوند.

به گفتۀ این کمیته تنها در سال ۲۰۲۲ میلادی ۴۵۰ انفجار ماین و سایر مهمات منفجر ناشده در افغانستان رخداد که در نتیجۀ آن ۹۹۵ تن کشته یا زخمی شدند که از جمله ۹۷ درصد آنها افراد ملکی و ۵۶ درصد کودکان بوده اند.

کمیته بین المللی صلیب سرخ می گوید که داوطلبان آنها برای جلوگیری از همچو حوادث غم انگیز برنامۀ آگاهی را در بین مردان، زنان و کودکان افزایش می دهند.

کودکان بخش اعظم قربانیان ماین های منفجر ناشده در افغانستان اند
کودکان بخش اعظم قربانیان ماین های منفجر ناشده در افغانستان اند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) نیز می گوید که انفجار ماین ها و سایر مهمات منفجر ناشده باقی مانده از جنگ ها سالانه باعث مرگ صدها کودک افغان می شود.

این اداره از سایر شرکا و نهادهای مختلف خواسته تا در تلاش های ماین زدایی و آگاهی دهی از خطرات ماین ها و حمایت از قربانیان آن، کمک کنند.

از سال ۱۹۸۹ تا اکنون، حدود ۵۷ هزار فردملکی در اثر انفجار ماین ها و سایر مهمات منفجر ناشده، در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

به گفتۀ دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد(OCHA) از سال ۱۹۸۹ تا اکنون، حدود ۵۷ هزار فردملکی در اثر انفجار ماین ها و سایر مهمات منفجر ناشده، در افغانستان کشته و زخمی شده اند.

از نور محمد می شنویم در نتیجۀ انفجار مهمات منفجر ناشده در مسیر شاهراه قندهار - هلمند زخمی شده است:

"انفجار سرگلولۀ راکت هر دو پایم را زخمی ساخت، یکی از پاهایم قطع شد و شست های پای دیگرم از بین رفته، داکتران شفاخانه میرویس در قندهار برای کمک تلاش هایی ممکن را انجام می دهند."

نهاد های ماین روبی می گویند که برای مصئون سازی زمین ها و راه های مواصلاتی د ر افغانستان کار می کنند تا خطرات ماین ها کاهش یابد
نهاد های ماین روبی می گویند که برای مصئون سازی زمین ها و راه های مواصلاتی د ر افغانستان کار می کنند تا خطرات ماین ها کاهش یابد

به روز سه شنبه چهارم اپریل روز جهانی آگاهی عمومی در مورد خطرات ماین های زمینی بود. مقام های طالبان در کابل گفتند که در یک سال گذشته حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع زمین از وجود ماین ها و سایر مهمات منفجر ناشده، پاکسازی شده است.

شهاب الدین حکیمی، رئیس موسسۀ ماین پاکی(MDC) به رادیو آزادی گفت که هر ماه ۱۲۰ تا ۱۲۵ تن در نتیجۀ انفجار ماین ها و سایر مهمات منفجر ناشده در افغانستان، کشته و یا زخمی می شوند.

تعداد زیادی ماین ها از سال های تهاجم اتحاد شوروی سابق در افغانستان باقیمانده، اما در سال های پس از آن نیز ماین های مختلف جاسازی شده و مقدار زیادی از مهمات منفجر ناشده نیز باقی مانده که هرچند گاهی افغان ها قربانی انفجار آنها می شوند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG