لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۸

برخی کارشناسان: به نظر می‌رسد رهبر طالبان می‌خواهد پایتخت را به کندهار انتقال دهد


ملا هبت‌الله رهبر طالبان
ملا هبت‌الله رهبر طالبان

آگاهان سیاسی در بارۀ انتقال بخشی از دفتر سخنگوی حکومت طالبان به کندهار تحلیل‌های مختلف دارند.

سمیع یوسفزی، آگاه امور سیاسی به این باور است که ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر طالبان در حال انتقال قدرت از کابل به کندهار است و به همین دلیل در حال حاضر استخدام‌های سطح پائین هم بر اساس فرمان او انجام می‌شود.

او به رادیو آزادی گفت که رهبر طالبان همچنان می‌خواهد با این کار با مخالفت‌های جامعۀ مدنی در رسانه‌های اجتماعی مقابله کند:
"به نظر می‌رسد که قدرت اصلی از کابل به قندهار منتقل شود. در سابق ملا هبت‌الله آخندزاده تنها در امور بسیار بزرگ دخیل بود و اکنون به نظر می‌رسد که در استخدام قومندان‌های ولسوالی، ولسوال‌ها و حتا مدیرها نیز نقش دارد و افرادی که نزدیک او و وفادار به نظام‌شان باشد استخدام می‌شود. به همین خاطر دفترش هر روز رونق پیدا می‌کند. در مقابل حکومتی که در کابل است که یک قوت دیگر در کندهار کار خود را آغاز می‌کند."

طارق فرهادی، آگاه امور سیاسی می‌گوید که اگر رهبر طالبان برنامه دارد که پایتخت را به کندهار منتقل کنند، قطعاً نشان دهندۀ وجود اختلافات درون گروهی بر سر قدرت است.

طارق فرهادی آگاه امور سیاسی
طارق فرهادی آگاه امور سیاسی

او به رادیو آزادی گفت:
"اگر در افغانستان این کار انجام شود و بدون اینکه مردم بدانند؛ این نشان می‌دهد که بین طالبان کشمکش پیدا شده است. تصامیم‌شان در حال حاضر هم نشان می‌دهند که یک طرف خواستار یک موضوع از جامعۀ بین‌المللی هستند و برخی تصمیم‌های خشن چون ممنوعیت‌ها علیه زنان را می‌گیرند.

این نشان می‌دهد که گروه‌هایی در بین طالبان هستند که می‌خواهند قدرت بیشتر داشته باشند و این در کل یک تصویر نا آرام کننده در مورد آیندۀ طالبان نشان می‌دهد."

اذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در صحبت به رادیو آزادی گفت که انتقال قسمتی از دفترش به کندهار به هدف حضور ملاهبت الله آخندزاده، رهبرشان در این ولایت و بازتاب جلسات و نظریات او است:
"انتقال بخشی کوچکی از دفتر ما به کندهار به خاطر نیازمندی بوده است که امیرالمومنین در آنجا حضور دارند و آنجا جلسات و دید و بازدید دارند که باید بازتاب داده شود. نیازمندی موقتی است و بخش اعظم از دفاتر به کابل است و (این به) معنای انتقال پایتخت نیست."

این در حالیست که انعام‌الله سمنگانی، رئیس مرکز اطلاعات و رسانه‌های حکومت طالبان نیز به تازگی بر اساس فرمان رهبر طالبان به عنوان رئیس اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان در کندهار منصوب شده است.

از زمان حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، هرچند اعضای کابینۀ حکومت طالبان در کابل حضور دارند و جلسات کاری در ارگ ریاست جمهوری در کابل برگزار می‌شود، اما مهمترین جلسات در کندهار برگزار می‌شود و فرمان‌های مهم از سوی رهبر طالبان از کندهار صادر می‌شود.

این در حالیست که ملاهبت‌الله، رهبر طالبان تا به حال در رسانه‌ها و میان مردم حضور نیافته و تنها فرمان‌ها و در برخی موارد صدای منسوب به او نشر می‌شود.

XS
SM
MD
LG