لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۴

گاردین: ملل متحد بخاطر منع کار کارمندان زن این سازمان از سوی طالبان نگران شده است


روزنامه بریتانیایی گاردین مطلبی را تحت این عنوان نوشته که "سازمان ملل متحد بخاطر منع کار کارمندان زن این سازمان از سوی طالبان نگران شده."

روزنامه می‌افزاید که سازمان ملل متحد به کارمندان خود در افغانستان گفته که به مدت دو روز به کار نروند.

در ادامه می‌خوانیم که مقام‌های این سازمان در این مدت تلاش خواهند کرد تا طالبان را متقاعد کنند که از اقدام‌شان مبنی بر ممنوعیت کار همه کارمندان زن سازمان ملل متحد صرف نظر کنند.

سازمان ملل متحد گفته که این اقدام طالبان باعث خواهد شد که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان کاهش یابد.

گاردین در ادامه نوشته که انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل این هشدار را پس از آن مطرح کرد که یوناما گفت که طالبان به کارمندان زن این ماموریت به روز سه‌شنبه در ننگرهار اجازه ندادند که به وظایف‌شان حاضر شوند.

استیفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد سه شنبه شب در مقر این سازمان در نیویارک به خبرنگاران گفت که کارمندان یوناما در افغانستان از سوی طالبان دستور‌های شفاهی مبنی بر ممنوعیت کار زنان در نهاد‌های این سازمان دریافت کرده اند.

طالبان در دسمبر ۲۰۲۲ بر کار زنان در نهاد‌های غیردولتی خارجی و داخلی در افغانستان ممنوعیت وضع کردند اما کارمندان زن سازمان ملل متحد از این ممنوعیت مستثنی بودند.

به نوشته روزنامه گاردین، بسیاری از سازمان‌های غیردولتی تلاش کرده اند تا در مورد رفع ممنوعیت کار زنان به ویژه در بخش خدمات صحی که افغانستان به آن نیاز جدی دارد، با مقام‌های طالبان گفتگو کنند؛ اما از سوی طالبان این درخواست رد شده است.

سازمان ملل متحد گفته که ۳۳۰۰ کارمند در افغانستان دارد که حدود ۴۰۰ آن را زنان تشکیل می‌دهند.

روزنامه اندیپندنت به اظهارات یکی از کارمندان بریتیش کانسول در افغانستان پرداخته که گفته که جان بسیاری از همکارانش در افغانستان با خطر مواجه است.

برتنش کانسول مرکزی است که به شمول تدریس زبان انگلیسی خدمات کلتوری و آموزشی را عرضه می‌کند.

روزنامه نوشته که این معلم که نامش گرفته نشده در روند اسکان مجدد از سوی دولت بریتانیا به این کشور منتقل شده گفته که از اینکه دیگر خطری وجود ندارد خودش را راحت حس می‌کند.

اما او گفته که از سیاستمداران بریتانیایی می‌خواهد تا بیش از صد تن از همکارانش که در افغانستان باقی مانده اند را هم نجات بدهند زیرا آنها با خطر جدی مواجه هستند.

در ادامه می‌خوانیم که این نخستین معلم بریتیش کانسول است که از سوی بریتانیا به آنکشور منتقل شده.

به نوشته اندیپندنت این معلم پس از برگشت طالبان به قدرت، از افغانستان فرار کرد و به ترکیه رفت و در پایان ماه مارچ با همسر جوانش و دخترک خردسالش به بریتانیا رسید.

او که اکنون در بلفاست زندگی می‌کند به روزنامه گفته که خود را خوشبخت احساس می‌کند که می‌تواند بدون خطر به آینده خود و فرزندش فکر کند، اما گفته که نگران خانواده ها، دوستان و همکاران خود است که در حاکمیت طالبان در افغانستان زندگی می‌کنند و با سرنوشتی نامعلومی دچار اند.

براساس گزارش اندیپندنت، هفتاد معلم بریتیش کانسول در حال حاضر در افغانستان بگونه مخفی زندگی می‌کنند که اکثر‌شان در تهیه مدارک لازم برای رفتن به پاکستان با مشکلات مواجه اند.

XS
SM
MD
LG