لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۴

افغانستان

عبدالحفیظ منصور: تغییرات اساسی در ساختار جبهه مقاومت ملی ایجاد می‌شود

آرشیف - شماری از جنگجویان جبهه مقاومت ملی افغانستان
آرشیف - شماری از جنگجویان جبهه مقاومت ملی افغانستان

یک عضو جبهه ضد طالبان موسوم به مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود می‌گوید که به زودی تغییرات اساسی در ساختار تشکیلاتی این جبهه ایجاد خواهد شد.

عبدالحفیظ منصور یک عضو این جبهه دیروز یکشنبه در توییترش خبر داد که شماری از آگاهان امور از یک ماه به اینسو روی انتصاب جدید کار می‌کنند و نتیجه آن را به رهبری این جبهه ارائه کرده اند.

او در این مورد یک روز پس از آن خبر داد که صبغت الله احمدی سخنگوی جبهه مقاومت ملی در توییترش با انتقاد به گفته او از " انحصارگرایی" سمت خود استعفاء داد.

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود در آستانه فروپاشی نظام جمهوری در ولایت پنجشیر شکل گرفت و پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان گزارش‌ها از درگیری میان دو طرف در پنجشیر، ولسوالی اندراب ولایت بغلان و برخی نقاط دیگر منتشر شده.

تازه‌ترین خبرهای روز را این‌جا دنبال کنید

ابراز نگرانی رئیس‌جمهور ازبیکستان از وضعیت کنونی افغانستان

رئیس‌جمهور ازبکستان از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی شده است.
رئیس‌جمهور ازبکستان از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار توجه بیشتر جامعه جهانی شده است.

شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهور ازبیکستان، از وضعیت کنونی افغانستان ابراز نگرانی کرده و گفته است که به دلیل درگیری‌ها در سایر نقاط جهان، توجه جامعه جهانی از افغانستان دور شده است.

آقای میرضیایف روز شنبه (۱۶ سرطان) در سخنرانی خود در نشست شورای همکاری کشورهای ترک‌تبار در شوشا خواستار هماهنگی بیشتر کمک‌ها به افغانستان شد. به گفتۀ وی، وضعیت افغانستان از سوی جامعه جهانی نادیده گرفته شده است.

رئیس‌جمهور ازبکستان بر ادامۀ کمک‌ها به مردم افغانستان تأکید کرد و گفت که پایان دادن به انجماد منابع مالی افغانستان باعث بهبود وضعیت در این کشور می‌شود.

تظاهرات گسترده در اسرائیل برای رسیدن به آتش‌بس و آزادی گروگان‌ها

معترضان در تل‌آویب شعارهای "اکنون توافق کنید!" سر دادند و خواستار آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها شدند.
معترضان در تل‌آویب شعارهای "اکنون توافق کنید!" سر دادند و خواستار آتش‌بس و رهایی گروگان‌ها شدند.

ده‌ها هزار نفر امروز یکشنبه در اسرائیل تظاهراتی را برگزار کردند. آن‌ها از حکومت می‌خواهند که برای فراهم‌آوری تسهیلات به هدف رهایی گروگان‌ها با گروه تندرو حماس - که توسط ایالات متحده و اتحادیۀ اروپا به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته شده است - آتش‌بس برقرار کند.

براساس گزارش خبرگزاری دی پی ای آلمان، مظاهره‌کنندگان در تل‌آویب شعارهای «اکنون توافق کنید!» را سر می‌دادند. دی پی ای همچنین گزارش داد که معترضان و پولیس در حاشیۀ این گردهمایی درگیر شده و شماری از معترضان نیز بازداشت شدند.

سازمان‌دهنده‌گان این تظاهرات گفتند که این اعتراض به هدف فشار بر حکومت برای پایان دادن به مذاکرات صورت گرفته است.

جنگ در نوار غزه در ۷ اکتبر سال ۲۰۲۳ زمانی آغاز شد که جنگجویان گروه تندرو حماس بر برخی نقاط اسرائیل حمله کردند، ۱۲۰۰ تن را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ تن دیگر را گروگان گرفتند. به دنبال آن، ارتش اسرائیل عملیات نظامی را در نوار غزه آغاز کرد که تا کنون ادامه دارد. در نتیجۀ عملیات ارتش اسرائیل بر نوار غزه هزاران نفر کشته و زخمی شده‌اند.

ایجاد تغییرات در چند وزارتخانه‌ و ادارۀ حکومت طالبان

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان از ایجاد این تغییرات در شبکۀ ایکس «توئیتر سابق» خبر داده است.
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان از ایجاد این تغییرات در شبکۀ ایکس «توئیتر سابق» خبر داده است.

حکومت موقت طالبان از یک سلسله تغییرات در وزارت معادن و پترولیم، سایر وزارت‌ها و ادارات خبر داده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، شام دیروز (۶ جون) در شبکه اکس (توئیتر سابق) فرمان ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، را منتشر کرد که بر اساس آن، ملا هدایت‌الله بدری، سرپرست سابق دافغانستان بانک، به جای شهاب‌الدین دلاور به عنوان سرپرست وزارت معادن و پترولیم منصوب شده و آقای دلاور به عنوان رئیس جمعیت هلال احمر افغانستان تعیین شده‌است. همچنین معاون سابق د افغانستان بانک به حیث سرپرست این بانک، تعیین شده است.

در عین حال، ملا نورالدین ترابی، سرپرست سابق معاونیت جمعیت هلال احمر، به حیث سرپرست اداره ملی مبارزه با حوادث طبیعی و مطیع‌الله خالص، سرپرست سابق جمعیت هلال احمر، به عنوان سرپرست ریاست اداره ملی حفظ محیط زیست افغانستان تعیین شده‌اند.

همچنین از تعیینات در وزارت‌های صنعت و تجارت، اطلاعات و فرهنگ و شماری دیگر از ادارات، در سطح معینیت‌ها خبر داده شده، اما اکثر آنها از مقامات سابق طالبان هستند که از مقام به مقام دیگر منصوب شده‌اند.

امامعلی رحمان: اعمار سرک و خط ریل در دهلیز «چین، تاجکستان، افغانستان» ضروری است

امام علی رحمان اعمار سرک و خط ریل را برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی در دهلیز «چین، تاجیکستان و افغانستان» ضروری خواند.
امام علی رحمان اعمار سرک و خط ریل را برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی در دهلیز «چین، تاجیکستان و افغانستان» ضروری خواند.

امامعلی رحمان، رئیس‌جمهور تاجیکستان، می‌گوید که برای اعمار سرک و خط ریل در امتداد دهلیز «چین، تاجیکستان، افغانستان» اقدامات عملی اتخاذ شود.

خبرگزاری «ترند» آذربایجان دیروز (۶ جون) گزارش داد که امامعلی رحمان، پس از ملاقات با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین، در تاجیکستان، در یک کنفرانس خبری گفته است که «اعمار و بازسازی سرک در مسیر ولسوالی‌های سرحدی کلایی، خمب، ونچ و روشان این کشور، در بهبود دهلیز ترانزیتی بین چین، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه کمک خواهد کرد.»

آقای رحمان همچنین اعمار سرک و خط ریل را در امتداد مسیر «چین، تاجیکستان و افغانستان» برای گسترش اتصالات و تجارت منطقوی، مهم خوانده است.

روسای جمهور چین و تاجیکستان از تداوم همکاری در چارچوب ابتکار «یک کمربند، یک راه» نیز ابراز خرسندی کرده‌اند.

هشدار خشکسالی و قحطی در بخش‌هایی از افغانستان درپی سرازیر شدن سیلاب‌های اخیر

گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشکسالی و ضعف اقتصادی است.
گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» نشان می‌دهد که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشکسالی و ضعف اقتصادی است.

یک نهاد بین‌المللی «پیش‌بینی قحطی» می‌گوید که به دلیل جاری شدن سیلاب‌های اخیر در افغانستان، خطر قحطی تا ماه سپتمبر آینده در افغانستان وجود دارد.

در گزارش اخیر «شبکه هشدار قحطی» ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا که دیروز (۶ جون) منتشر شده، گفته شده که سیلاب‌های اخیر در افغانستان، نشانه تداوم خشک‌سالی است و عدم فعالیت‌های عمدۀ اقتصادی، باعث شده تا افغان‌ها نتوانند به غذا و عایدات دسترسی داشته باشند.

براساس این گزارش، ممکن است باشنده‌گان بخش‌های شمال‌شرق، شمال و جنوب افغانستان به کمک‌های عاجل بشری نیاز داشته باشند.

این اداره تخمین کرده که اثرات خشکسالی ممکن است در برخی مناطق از اکتوبر سال جاری تا جنوری ۲۰۲۵ میلادی ادامه یابد.

سطح عایدات مردم افغانستان به دلیل ضعف اقتصادی و جنگ‌های گذشته، هنوز هم پایین است و تعداد افرادی که به کمک‌های بشری بین‌المللی نیاز دارند، بیش از نصف نفوس افغانستان است.

توصیه‌های سازمان جهانی صحت برای پیشگیری از تب دنگی در افغانستان

بیماری ویروسی خطرناک که توسط پشه‌های آلوده منتقل می‌شود، علائمی همچون تب بالا، سردرد شدید و درد مفاصل را به همراه دارد.
بیماری ویروسی خطرناک که توسط پشه‌های آلوده منتقل می‌شود، علائمی همچون تب بالا، سردرد شدید و درد مفاصل را به همراه دارد.

سازمان جهانی صحت به مردم در افغانستان توصیه کرده است که برای مبتلا نشدن به بیماری «تب دنگی» نکاتی را در نظر داشته باشند.

بخش افغانستان این سازمان امروز در بیانیه‌ای نوشت که مردم هر هفته تمام اشیای ذخیرۀ آب مانند بوتل‌ها را که زیاد استفاده شده‌اند، دور بیندازند و ظروف ذخیرۀ آب را به گونۀ منظم بشویند.

سازمان جهانی صحت از مردم خواسته است که وسایل ذخیرۀ آب را بپوشانند، دستگاه‌های آبی را که در فصل بهار استفاده نمی‌شود، بر عکس (سرچپه) قرار دهند و آب را در آن‌ها نگذارند.

همچنان توصیه شده است که حوض‌ها و تشناب‌ها به طور منظم پاک و آب گلدان‌ها عوض شود.

تب دنگی، یک بیماری ویروسی خطرناک، در مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری جهان است. این بیماری توسط پشه‌های آلوده به ویروس دنگی، عمدتاً گونه‌های «آئدس» منتقل می‌شود.

حماس پیشنهاد آمریکا برای آغاز مذاکرات آزادی گروگان‌ها را پذیرفت

جنگ میان اسرائیل و حماس از تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد.
جنگ میان اسرائیل و حماس از تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد.

حماس پیشنهاد آمریکا جهت آغاز مذاکرات برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی را به شمول سربازان و مردان پذیرفته است که پس از ۱۶ روز از توافق، گفتگوها را آغاز می‌کند.

یک منبع ارشد حماس روز شنبه گفت که این گروه که ایالات متحده و اتحادیه اروپا آن را به عنوان یک گروه تروریستی می‌شناسند، این درخواست را به تصویب رسانده است که اسرائیل ابتدا به آتش‌بس دائمی متعهد شود و سپس توافقنامه را امضا خواهند کرد.

این منبع که به دلیل حساسیت موضوع نخواسته نامش گرفته شود به رویترز گفته است که حماس موافقت خود را برای دستیابی به این هدف در جریان شش هفته اول مذاکرات اعلام کرده است.

یک مقام فلسطینی که از مسائل صلح بین‌المللی آشنایی کامل دارد گفته است که اگر اسرائیل این پیشنهاد را بپذیرد، می‌تواند راهی را ایجاد کند که درگیری‌های ۹ ماهه بین اسرائیل و حماس در غزه پایان یابد.

رهایی ۹ پناه‌جوی افغان از زندانی در ایالت سند پاکستان

اخیرا فشارها بر پناه‌جویان افغان در دو کشور پاکستان و ایران افزایش یافته است.
اخیرا فشارها بر پناه‌جویان افغان در دو کشور پاکستان و ایران افزایش یافته است.

کنسولگری طالبان در شهر کراچی پاکستان از رهایی ۹ زندانی به شمول یک کودک از زندان‌های سند خبر می‌دهد. این کنسولگری دیروز (۵ جولای) در صفحۀ انترنتی خود گفته است که رها شده‌ها پس از آزادی به خانواده‌های خود پیوسته‌اند.

بر اساس گزارش‌ها، این افراد کارت مهاجرت هم داشتند، اما باز هم توسط پولیس بازداشت شدند زیرا از مدت اعتبار کارت‌های‌شان گذشته بود.
اخراج دسته جمعی پناه‌جویان افغان بدون مدرک از پاکستان از اول نوامبر پارسال آغاز شده که کماکان ادامه دارد.

ایران نیز اخراج افغان ها را افزایش داده است.

پیش‌بینی بارنده‌گی شدید در ۱۰ ولایت افغانستان

نقشۀ افغانستان
نقشۀ افغانستان

ادارۀ هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان، بارنده‌گی شدید را در ۱۰ ولایت افغانستان پیش‌بینی کرده است.

در اطلاعیه‌ای این اداره آمده که از ۵ تا ۶ جولای، میزان بارنده‌گی در ولایت‌های بدخشان، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، لوگر، پکتیا، خوست، پکتیکا و غزنی ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر خواهد بود.

ریاست هواشناسی پیش از این گفته بود که در ولایت‌های شرقی، شمال‌شرقی، شمالی، غربی، جنوبی و مرکزی افغانستان از جمله سالنگ، وزش تندباد و طوفان پیش‌بینی شده که سرعت آن میان ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

چین و تاجیکستان از ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان حمایت کردند

امام‌علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان و شین جین پینگ رئیس‌جمهور چین
امام‌علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان و شین جین پینگ رئیس‌جمهور چین

چین و تاجیکستان در یک بیانیۀ مشترک، از ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان حمایت کردند. دو کشور دیروز (۵ جولای) در این بیانیه‌ای گفتند که باید در چنین حکومتی، گروه‌های مختلف قومی، مذهبی و سیاسی حضور داشته باشند.

آن‌ها همچنان تأکید کردند که افغانستان باید یک کشور مستقل، بی‌طرف، متحد، فراگیر، صلح‌آمیز و عاری از تروریزم، جنگ و مواد مخدر باشد.

چین و تاجیکستان همچنان صلح و ثبات در افغانستان را به نفع کشورهای منطقه دانسته‌اند.

بیانیۀ مشترک دو کشور در جریان سفر رسمی شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین به تاجیکستان، پس از اشتراک او در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در قزاقستان صادر شد.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG