لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

فرست پست: اتحادیه اروپا ادامه کمک هایش با افغانستان را مشروط کرده است


توزیع مواد غذایی به خانواده های بی بضاعت در افغانستان - عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی به خانواده های بی بضاعت در افغانستان - عکس از آرشیف

فرست پُست

فرست پُست نشریه آنلاین هندی دیروز یکشنبه مقاله‌ای را در مورد فشارهای طالبان بر زنان و دختران افغان و آخرین واکنش‌ها به این فشار ها، منتشر کرده است.

در آغاز مطلب آمده که اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن طالبان برای پایان دادن محدودیت‌ها بر کار زنان در سازمان‌های غیردولتی و ادارات سازمان ملل متحد، کمک‌های خود را به افغانستان مشروط کرده است.

فرست پست به نقل از برخی منابع خبری گزارش داده که اتحادیه اروپا در صورتی به کمک‌های خود در افغانستان ادامه خواهد داد که حکومت طالبان به ممنوعیت کار زنان پایان دهد.

این اتحادیه وضع محدودیت بر کار زنان در ادارات سازمان ملل متحد را مغایر با قوانین بین‌المللی خوانده و گفته تا زمانی که موضوع جنسیت در نظر گرفته نشود، نمی‌تواند به کمک‌های خود به افغانستان ادامه دهد.

فرست پُست، با اشاره به بخشی از اعلامیه اتحادیه اروپا نوشته که آنها از طالبان می‌خواهند که به زنان در امور کمک‌رسانی به طور مساوی و معنادار سهم داده شود تا زنان بتوانند نقش فعالی در جامعه ایفا کنند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) به تاریخ ۴ اپریل گفت که کار کارمندان زن این سازمان در ولایت ننگرهار از سوی طالبان متوقف شده است.

یوناما، در واکنش به آن، از بیش از ۳۰۰۰ کارمند مرد و زن افغان خواست تا اطلاع بعدی سر کار نروند.

قبلاً، طالبان در دسمبر سال ۲۰۲۲، کار زنان در موسسات غیردولتی داخلی و خارجی را ممنوع اعلام کرد، اما ادارات سازمان ملل از ممنوعیت مستثنی خوانده شد.

سازمان ملل متحد گفته که این محدودیت‌های طالبان بر رساندن کمک‌های بشردوستانه به نیازمندان به ویژه زنان نیازمند تأثیر گذاشته است.

هل

روزنامه امریکایی «هل» مطلبی را در مورد انتقاد از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان در ماه آگست سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است.

در آغاز مطلب می‌خوانیم که قصر سفید ارزیابی خود در باره خروج از افغانستان را در گزارشی ۱۲ صفحه‌ای به روز پنجشنبه منتشر کرد.

در این ارزیابی، حکومت دونالد ترمپ، رئیس‌جمهور سابق امریکا مورد انتقاد قرار گرفته که پیش از روی کار آمدن جو بایدن رئیس‌جمهور فعلی، گزینه ‌ها را محدود کرده بود.

ادارهٔ رئیس جمهور بایدن استدلال می‌کند که آنها مجبور شدند که نیروهای امریکایی را از افغانستان خارج کنند، زیرا که اداره رئیس جمهور قبلی توافق نامه‌ای را با طالبان امضا کرده بود.

به نوشته روزنامه هل، حکومت رئیس جمهور بایدن در آن زمان حدود ۱۰۰ هزار تن از متحدان و شهروندان امریکا را از افغانستان خارج کرد و روند تخلیه مردم باهرج و مرج مواجه شد.

کابل هم در همان شب و روز به تصرف طالبان درآمد.

همان بود که هزاران نفر به میدان هوایی بین‌المللی حامد کرزی در کابل هجوم بردند.

همزمان با هرج و مرج یک حمله انتحاری صورت گرفت که در نتیجه آن، بیش از ۱۷۰ افغان و ۱۳ سرباز امریکایی کشته شدند.

XS
SM
MD
LG