لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۷

گراهام: خروج از افغانستان راه را برای "۱۱ سپتامبر دیگر" در امریکا باز می‌کند


آرشیف - شماری از نیروهای آمریکایی در افغانستان
آرشیف - شماری از نیروهای آمریکایی در افغانستان

لیندسی گراهام، سناتور جمهوریخواه امریکایی از احتمال حملات تروریستی در امریکا هشدار داده و گفته که رئیس جمهور جو بایدن با خارج کردن نیروهای امریکایی از افغانستان، بذری را برای "یک یازده سپتامبر دیگر" کاشته است.

آقای گراهام روز یک‌شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فاکس نیوز گفت که خروج این چنینی امریکا از افغانستان می‌تواند خلاء را برای تهدیدهای تروریستی جدید در آینده ایجاد کند:
"وقتی دولت بایدن به شما می‌گوید هیچ تروریستی در افغانستان وجود ندارد، آنها دروغ می‌گویند. یک کوکتل مرگبار در حال شکل گیری است. برخاستن تروریزم از افغانستان مرزها را اینجا در امریکا می‌کشند اگر سیاست‌ها را بزودی تغییر ندهیم، یک ۱۱ سپتامبر دیگر در راه خواهد بود. به نظر من آنچه در افغانستان اتفاق افتاد بایدن بذری را برای یک ۱۱ سپتمبر دیگر کاشت."

لیندسی گراهام
لیندسی گراهام
لیندسی گراهام: آنچه در افغانستان اتفاق افتاد بایدن بذری را برای یک ۱۱ سپتمبر دیگر کاشت

در حملات تروریستی ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ بر امریکا که حدود ۳ هزار کشته برجا گذاشت، اسامه بن لادن رهبر پیشین شبکۀ القاعده مسئول پنداشته می‌شد که در آن زمان در افغانستان تحت حاکمیت طالبان بسر می‌برد. پس از آن امریکا و متحدانش بر افغانستان حمله کردند و رژیم طالبان را سقوط دادند.

قصر سفید چند روز قبل گزارشش را در مورد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به کانگرس فرستاد که در آن دونالد ترمپ، رئیس جمهور پیشین امریکا مقصر آشفتگی‌های خروج و پس از خروج دانسته شده است.

قصر سفید در خلاصۀ از این گزارش تاکید کرده که حکومت رئیس جمهور بایدن هر چیزی را که میتوانست انجام داده و تقصیر را در توافقنامه دوحه می‌بیند که توسط ادارۀ دونالد ترمپ، رئیس جمهور سابق و طالبان امضا شد و ادارۀ رئیس جمهور بایدن را با یک وضعیت ناممکن مواجه ساخت.

خروج پر هرج و مرج سربازان امریکایی از افغانستان که به تاریخ ۳۰ آگست سال ۲۰۲۱ تکمیل شد که مورد انتقادات شدید برخی مقام‌های برحال و اسبق امریکایی قرار گرفته است.

آخرین سرباز امریکایی که در حالا بالا شدن به طیاره نظامی و ترک افغانستان 30 august 2021
آخرین سرباز امریکایی که در حالا بالا شدن به طیاره نظامی و ترک افغانستان 30 august 2021

در جریان عملیات تخلیه در کابل در حملۀ انتحاری گروه داعش در میدان هوایی کابل ۱۳ سرباز امریکایی و ۱۷۰ افغان کشته شدند.

اما شماری از آگاهان سیاسی و نظامی افغان می‌گویند که اظهارات سناتوران امریکایی در مورد چگونگی خروج امریکا از افغانستان بیشتر جنبۀ سیاسی و میان حزبی دارد.

خان زمان امرخیل، یکی از آگاهان سیاسی به رادیو آزادی گفت:
"من فکر می‌کنم اظهارات لیندسی گراهام مبنی بر این که خطری متوجۀ ایالات متحدۀ امریکا است بیشتر بعد سیاسی داشته باشد، طالبان در افغانستان بر بیناد توافقنامۀ دوحه به قدرت رسیده اند، فکر نمی‌کنم که آنها احساس کنند که خطری متوجه امریکا باشد."

اسدالله ندیم، آگاه نظامی هم به این باور است که تهدیدی از قلمرو افغانستان متوجه امریکا نیست:
"فعالیت داعش در افغانستان پس از آمدن طالبان بیشتر شده حضور وشبکه‌هایشان قوی‌تر شده در تمام قلمرو افغانستان فعال است، اما داعش به طور قطعاً تهدید برای امریکا نیست، اما برای مردم افغانستان و ممکن تا حدی برای کشورهای همسایه تهدید باشد نه برای امریکا."

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان پیش از این گفته بود که آنان به عملی ساختن توافقنامۀ دوحه متعهد اند و همچنان تهدید داعش در افغانستان را رد کرده و گفته به هیچ کسی یا گروهی اجازه نمی‌دهند از خاک افغانستان برضد سایر کشورها استفاده کند.

این در حالیست که جنرال مایکل کوریلا، فرمانده مرکزی امریکا "سنتکام "هفتۀ گذشته از افزایش اعضای گروه داعش و تهدید این گروه در افغانستان هشدار داده و گفت، احتمال دارد امریکا در شش ماه آینده مورد حمله قرار بگیرد.

XS
SM
MD
LG