لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۰

نامهٔ خبرنگاران افغان به سازمان‌ملل؛ به آزادی بیان و رسانه ها در افغانستان کمک کنید


تصویر آرشیف: برخی از رسانه های تصویری افغانستان
تصویر آرشیف: برخی از رسانه های تصویری افغانستان

سازمان حمایت از خبرنگاران افغانستان که مقر آن درجرمنی است٬ از ملل متحد می خواهد که مشکلات خبرنگاران افغان را حل کند و برای دفاع از آزادی بیان در افغانستان دست به کار شود.

این سازمان به سرمنشی ملل متحد٬ انتونیو گوتیرش٬ نوشته آزادی بیان وخبرنگاران تحت حاکمیت طالبان در افغانستان به شدت سرکوب شده اند.

حامد عبیدی رئیس این سازمان روز دوشنبه به رادیو آزادی گفت که کاپی های این نامه به کمیشنری عالی ملل متحد برای پناهجویان و دفتر حقوق بشرملل متحد نیز فرستاده شده است.

آقای عبیدی دراین مورد که چه مشکلات خبرنگاران افغان در این نامه تذکر داده شده است گفت :

" همه نشرات سانسور می شود.خبرنگاران متاسفانه مجبورمی شوند خود سانسوری کنند و هر ازگاهی خبرنگاران تعقیب می شوند ، شکنجه می شوند و بازداشت می شوند وادارۀ استخبارات بدون اینکه اعتنا کند به قانون مستقیما خبرنگاران را بازداشت می کنند. این وضعیت در داخل افغانستان خیلی خبرنگاران را نگران ساخته است. درکنار مشکلاتی که در داخل افغانستان است متاسفانه خبرنگاران ما درکشورهای سوم هم ، درپاکستان ، ایران ، هندوستان ، وسایر کشورها در وضعیت بسیار بدی بسر میبرند، از مشکلات اقتصادی گرفته تا بحث ویزای ایشان ٬ پروسۀ تخلیۀ ایشان که بیش از یک ونیم سال می شود که اینها منتظر هستند بخاطر تخلیه اما این پروسه بسیار به کندی به پیش می رود."

خبرنگاران همواره از رفتار نادرست طالبان شکایت دارند
خبرنگاران همواره از رفتار نادرست طالبان شکایت دارند

هرچند طالبان بارها تاکید کرده اند که به آزادی بیان متعهد اند ولی نهاد های حامی خبرنگاران انتقاد کرده می گویند که طالبان به وعده های خود پایبند نیستند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت تعقیب یا بازداشت خبرنگاران به کار رسانه ای آنها ارتباط نمی گیرد.ولی انجمن های حامی خبرنگاران این ادعا را نمی پذیرند.

نامه خبرنگاران افغانستان عنوانی سرمنشی سازمان ملل متحد نوشته شده است

خبرنگار حسینه شیرزاد که عضو سازمان حامی خبرنگاران افغانستان نیز است به این باور است که بعد ازسقوط نظام جمهوری آزادی بیان درافغانستان بسیار محدود شده است.

وی در پیام ویدیویی خود به ملل متحد و دیگرنهاد های بین المللی گفت :

" با تاسف باید بگویم که بعد ازسقوط نظام در سال ۲۰۲۱ درافغانستان همه جوانب زندگی بشری در افغانستان خصوصا استقلالیت بیان و رسانه ها و دسترسی به اطلاعات زیان های کمرشکنی را متحمل شده اند. اکثر خبرنگاران تبعید شدند ، شماری دیگر زندانی ، تعذیب یا کشته شدند.برخی هنوز هم در شرایط بسا دشواری در داخل افغانستان یا کشور های همسایه گیرمانده اند."

شماری از افغانهای پناهنده به شمول خبرنگاران که پاکستان در انتظار رفتن به کشور های اروپایی و امریکایی هستند
شماری از افغانهای پناهنده به شمول خبرنگاران که پاکستان در انتظار رفتن به کشور های اروپایی و امریکایی هستند

به اساس گزارش ها ، دریک ونیم سال گذشته حدود سه صد خبرنگار افغان به نیت انتقال به کشورهای سومی درشهرهای مختلف پاکستان مسکن گزین شده با مشکلات شدید اقتصادی و اجتماعی دچار شده اند.

قبل ازاین ، نی ، نهاد حمایت کنندۀ رسانه های آزاد افغانستان٬ به رادیو آزادی گفته بود که وضعیت رسانه های آزاد در افغانستان روبه وخامت نهاده است.

سازمان خبرنگاران بدون سرحد نیز گفته که قبل از سال ۲۰۲۱ حدود ۵۵۰ مرکز رسانه ای در افغانستان فعال بود که از این جمله اکنون ۲۲۰ مرکز مسدود است و مراکزی که هنوز هم فعال اند با مشکلات شدید اقتصادی ، سیاسی واجتماعی مواجه هستند.

XS
SM
MD
LG