لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

کشته شدن اکمل امیر و همرزمان وی٬ واکنش های فراوانی را بر انگیخته است


اکمل امیر یکی از فرماندهان « جبهه آزادی افغانستان» که در نبرد مستقیم با طالبان کشته شد.
اکمل امیر یکی از فرماندهان « جبهه آزادی افغانستان» که در نبرد مستقیم با طالبان کشته شد.

خبر کشته شدن اکمل امیر یکی از افسران نیروی کماندوی اردوی ملی جمهوری مخلوع افغانستان و یکی از قوماندان های مشهور «جبهه آزادی افغانستان» با چندین همراهش، واکنش های زیادی را به همراه داشت.

احمد مسعود رهبر جبهه ضد طالبان موسوم به مقاومت ملی در فیس بوک رسمی خود نوشته که اکمل امیر و بصیر احمد اندرابی دو تن از فرماندهان جبهه آزادی همراه با برخی از همراهان شان، پس از یک نبرد چندین ساعته با طالبان کشته شدند.

احمد مسعود گفته که کشته شدن این دو فرمانده جبهه آزادی برای دیگران الهام بخش خواهد بود تا به گفته او در برابر ظلم بجنگند.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان

از سوی دیگر صلاح الدین ربانی رهبر یکی از شاخه های حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خبر مرگ اکمل امیر را نشر کرده و در فیس بوکش نوشته که اکمل امیر و همراهانش در دفاع از ازادی و عزت مردم افغانستان جان های شان را از دست دادند.

رحمت الله نبیل رئیس امنیت جمهوری پیشین هم در تویترش کشته شدن اکمل امیر و همراهانش را ضایع بزرگ به افغانستان خوانده و محکوم کرده است.

تصویر از صفحه رسمی رحمت الله نبیل در تویتر
تصویر از صفحه رسمی رحمت الله نبیل در تویتر

فرهاد دریا آوازخوان معروف افغانستان هم در فیس بوکش در مورد کشته شدن اکمل امیر ابراز تاسف کرده و نوشته " دلم می شکند وقتی خبر مرگ چنین انسانی را می شنوم، صد حیف چنین انسان های خاکی که خاک از قدم های شان کیمیا می شود."

وزارت دفاع حکومت طالبان روز گذشته از کشته شدن اکمل امیر یکی از قوماندان های یک گروه ضد طالبان به نام "جبهه آزادی افغانستان" خبر داده است.

اکمل امیر و هشت تن از همرزمان وی در ولسوالی سالنگ ولایت پروان کشته شدند

عنایت الله خوارزمی سخنگوی وزارت دفاع طالبان به روز سه شنبه در اعلامیه ای گفت که در نتیجۀ عملیات در مربوطات ولسوالی سالنگ ولایت پروان، هشت تن به شمول اکمل امیر کشته شدند.

خوارزمی در مورد زمان دقیق این عملیات چیزی نگفته، اما ادعا کرده که در آن به افراد ملکی و طالبان، آسیب نرسیده است.

اکمل امیر از افسران نیروی کماندوی اردوی ملی جمهوری مخلوع افغانستان بود.

محمد رادمنش
محمد رادمنش

محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع جمهوری مخلوع در صحبت با رادیو آزادی در مورد اکمل امیر گفت:

" بعد از این که از اکادمی ملی نظامی فارغ شد در قول اردوی اتل ایفای وظیفه می کرد و در کابل در وزارت دفاع در ریاست کشف کار میکرد و بخاطر تحصیلات که در امریکا کرده بود تقدیر نامه های زیادی داشت و بخاطر تحصیلاتش در امریکا یک افسر کماندو هم بود."

به اساس برخی از گزارش ها، او پس از بازگشت طالبان به کابل در بیش از هجده ماه گذشته به ولایت پنجشیر رفت و چندی بعد با «جبهه آزادی افغانستان» یکجا شد.

جبهه آزادی تا هنوز رسماً در مورد کشته شدن اکمل امیر و همراهانش در نبرد با طالبان چیزی نگفته است اما یکی از مسئولین این جبهه که بنابر حساسیت موضوع نخواست نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که نبرد چندین ساعته در ساحه رخ داده اما به گفته او شواهدی از کشته شدن اکمل امیر و همراهانش تا هنوز در دسترس آنها قرار نگرفته است.

XS
SM
MD
LG