لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

شماری از مشتریان بانک‌های خصوصی: بانک‌ها به فیصله جدید دافغانستان بانک عمل نمی‌کنند


عزیزی بانک، یکی از بانک های خصوصی افغانستان
عزیزی بانک، یکی از بانک های خصوصی افغانستان

یک تن از کسبه‌کاران ولایت هرات که نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت که در یکی از نمایندگی‌های بانک خصوصی عزیزی بانک حساب دارد و هنوز هم در گرفتن پول از حسابش با مشکل روبه‌رو است:
"چند وقت می‌شود هفته ۳۰ هزار می‌دهد، حتی ما بل برق که داشتیم می‌رفتیم می‌گفتیم همین بل برق را بگیر از پول ما کات (وضع) کن، می‌گفت نه نمی‌شود باید همان هفته به هفته شما بیایید اضافه‌تر برای شما نمی‌دهیم. حالا هم هفته ۳۰هزار می‌دهد بالاتر نمی‌هد و بدیل همان دالر ما را هم افغانی می‌دهد به هر قیمتی که خود بانک حساب کرد همان را هم افغانی می‌دهد".

یکی دیگر از شهروندان افغانستان نیز در این مورد به رادیو آزادی گفت: "اکنون هم عزیزی بانک و اسلامی بانک هفته صد دالر می‌دهند که آنرا هم هر هفته نمی‌دهند به هر دو هفته یکبار می‌دهند، دیروز به عزیزی بانک رفته بودم پرسیدم که دافغانستان بانک چیزی که اعلام کرده یا امر کرده چه رقم است مسئله شما گفتند اکنون هم همان گپ است دافغانستان بانک دروغ می‌گوید بخاطری که به ما پول نمی‌دهد خاک به چشم مردم می‌زند، به ما پول نمی‌دهد پس ما به مردم چه بدهیم؟".

رادیو آزادی خواست در این مورد از مسئولان عزیزی بانک بپرسد، اما هیچ مسئول آن دستیاب نشد.

زینب، باشندۀ کابل هم می‌گوید، به دلیل مشکلات موجود در برداشت پول از بانک‌ها تصمیم گرفته پس از ختم مقدار موجودی حسابش دیگر پول‌های خود را به بانک‌ها نسپارد:
"موقعی که ما عاجل ضرورت می‌داشته باشیم به مشکل مواجه می‌شویم و تا که ما پول ما را می‌گیریم برای ما بسیار سخت تمام می‌شود و در بانک‌ها پول ما را مکمل نمی‌دهند و ما مجبور هستیم هر بار یک مقدار بگیریم و مقدار بعدی‌اش را در دفعه‌های بعدی بگیریم به همین دلیل ما مجبور می‌شویم که در بانک‌ها پول ما را نمانیم".

یکی از بانک های خصوصی افغانستان
یکی از بانک های خصوصی افغانستان

این شکایت‌ها در حالی مطرح می‌شوند که بانک مرکزی افغانستان در کنترل طالبان به تاریخ ۱۵حمل اعلام کرد که میزان برداشت پول از حساب‌های بانکی در افغانستان افزایش یافته است.

بر بنیاد اعلامیه این بانک، مشتریان بانک‌های خصوصی می‌توانند پس از این هفتۀ ۵۰ هزار افغانی یا ۶۰۰ دالر از حساب‌های خود برداشت کنند.

رادیو آزادی خواست در بارۀ ادعای مشتریان بانک‌های خصوصی از حسیب‌الله نوری، مسئول بخش مطبوعات بانک مرکزی افغانستان بپرسد اما تا زمان نشر این گزارش به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

حکومت طالبان از آگست ۲۰۲۱ به این طرف در برداشت پول از بانک‌ها به دلیل بی‌پول نشدن بانک‌ها محدودیت وضع کرد. بانک مرکزی افغانستان در کنترل طالبان در اعلامیۀ جدید‌اش اما از کاهش این محدودیت‌ها خبر داده است.

بر بنیاد این اعلامیه، شرکت‌ها می‌توانند تا هفتۀ ۴۰هزار دالر از حساب‌های بانکی‌شان پول برداشت کنند.

آنچه که مردم ادعا دارند از سوی بانک‌های خصوصی رعایت نمی‌شود.

XS
SM
MD
LG