لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۷

گزارش دیده‌بان حقوق بشر: نیروهای روسی در خرسون اوکراین مراکز شکنجه ایجاد کرده بودند


تصویر آرشیف: شهر خرسون اوکراین
تصویر آرشیف: شهر خرسون اوکراین

دیده بان حقوق بشر در گزارش که امروز(۱۳ اپریل) منتشر شد، تاکید کرده٬ نیروهای روسی که از ماه مارچ تا نوامبر سال ۲۰۲۲ میلادی، شهر خرسون را در جنوب اوکراین اشغال کرده بودند، یک "مرکز شکنجه" و سایر تاسیسات مشابه را در آنجا اداره می کردند .

این نهاد ناظر حقوق بشر که در شهر نیویارک مستقر است گفته که این مرکز شکنجۀ ادعا شده در سرک تیپلونیر هتیکیف واقع شده، در حالیکه سایر توقیفگاه ها ظاهراً در ساختمان شاروالی، یک مکتب محلی و میدان هوایی قرار داشتند .

به گفته قربانیانی که با دیده بان حقوق بشر مصاحبه کرده اند، نیروهای اشغالگر روسی زندانیان را مورد لت و کوب و شوک برقی دردناک قرار داده، آنها را به مرگ تهدید می کردند .

دیده بان حقوق بشر در ادامه گزارش مشابه که در جولای ۲۰۲۲ منتشر کرده، در گزارش تازۀ خود با ۳۴ تن از افراد محلی در مورد سوء استفادۀ نیروهای روسی از افراد ملکی، مصاحبه کرده است .

مصاحبه شونده گان گفته اند که افراد ملکی به شک ارائه، ابراز حمایت از اردو و حکومت اوکراین و یا جنگ با جدایی طلبان تحت حمایت روسیه در بخش هایی از شرق اوکراین ربوده شده اند. یک زن به دیده بان حقوق بشر گفته، زمانی که شوهر فراری اش خودرا تسلیم کرد، به گروگان گرفته شد .

نیروهای روسی زندانیان را مورد لت و کوب و شوک برقی دردناک قرار داده، آنها را به مرگ تهدید می کردند .

براساس این گزارش، نیروهای روسی هنگام عقب نشینی از این منطقه در برابر حمله متقابل نیروهای اوکراینی در ماه نوامبر ۲۰۲۲ میلادی، حداقل سه فرد ملکی دستگیر شده را با خود برده اند.

یولیا گوربونوا
یولیا گوربونوا

یولیا گوربونوا Yulia Gorbunovaیک محقق ارشد دیده بان حقوق بشر در اوکراین، گفته که "مسئولان این اعمال وحشتناک نباید بدون مجازات باقی بمانند، قربانیان و خانواده های آنها باید دربرابر رنج های شان جبران خسارت کرده و اطلاعاتی لازم را در مورد کسانی دریافت کنند که ناپدید شده اند ."

به گفتۀ گوربونوا"رفتار نیروهای روسی در مناطق اشغالی، با همۀ شهروندان اوکراینی به طور فزاینده ای نگران کننده است ."

در گزارش دیده بان حقوق بشر گفته شده که"همه طرف های درگیری مسلحانه در اوکراین به رعایت از قوانین بشری بین المللی" از جمله کنوانسیون های ژینو، مکلف هستند .

این در حالیست که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز به تاریخ چهارم اپریل، با اکثریت قاطع به تمدید و گسترش مأموریت یک نهاد تحقیقی که جنایات جنگی احتمالی در اوکراین را بررسی می کند، رأی داد .

مسکو تا هنوز به این گزارش دیده بان حقوق بشر واکنش نشان نداده، اما در گذشته گفته بود که نیروهای روسی در اوکراین مرتکب جنایات جنگی و یا هدف قرار دادن افراد ملکی نشده اند .

XS
SM
MD
LG